30 Σεπ 2008

«Σβήστε τα ψιλά γράμματα από τα δάνεια»


Αδράνεια στον τομέα της προστασίας των καταναλωτών και υπέρβαση καθηκόντων προκειμένου να επιτραπεί στις τράπεζες να συνεχίσουν παράνομες και καταχρηστικές πρακτικές καταλογίζει η ΕΚΠΟΙΖΩ στην Τράπεζα της Ελλάδος με επιστολή που έστειλε χθες στο διοικητή της κ. Γ. Προβόπουλο.
Σύμφωνα με την οργάνωση οι επιβαρύνσεις και τα «καπέλα» που πληρώνουν οι καταναλωτές εξαιτίας της αδράνειας της Κεντρικής Τράπεζας φτάνουν σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Η ΕΚΠΟΙΖΩ αναφέρεται συγκεκριμένα σε όρους ή πρακτικές τραπεζικών συναλλαγών που έχουν κριθεί παράνομοι με δικαστικές αποφάσεις, αλλά συνεχίζονται με εγκυκλίους ή αποφάσεις της Τράπεζας της Ελλάδος. Μεταξύ αυτών:
▪ Η επιβολή τόκων για αγορές με πιστωτικές κάρτες αναδρομικά από την ημέρα που έγινε η συναλλαγή και οι προμήθειες για την ανάληψη μετρητών από πιστωτική κάρτα, που επιβαρύνουν τους καταναλωτές με 280 εκατ. ευρώ ετησίως.
▪ Η μη προσαρμογή των κυμαινόμενων επιτοκίων στα στεγαστικά δάνεια την περίοδο 2001-2003, όταν τα επιτόκια έπεφταν, μέσω της οποίας οι τράπεζες αποκόμισαν 900 εκατ. ευρώ. Αντίθετα τώρα, που τα επιτόκια βρίσκονται σε ανοδική τροχιά, επιτράπηκε η αύξηση των κυμαινόμενων επιτοκίων σε πολλαπλάσιο της μεταβολής των επιτοκίων αναφοράς.
▪ Η επιβολή εξόδων δανείου (χρέωση για την υποβολή αίτησης δανείου).
▪ Τα έξοδα αδράνειας των λογαριασμών που έχουν κριθεί καταχρηστικά αλλά επιτράπηκαν με απόφαση της ΤτΕ εφόσον δεν θίγεται το κεφάλαιο της κατάθεσης.
▪ Η χρέωση των κινήσεων των λογαριασμών καταθέσεων από ένα πλήθος και πέρα.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί το νέο διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας να επανεξετάσει τις αποφάσεις του προκατόχου του. «Η ΤτΕ, τονίζει, φέρει σοβαρότατη ευθύνη απέναντι στο καταναλωτικό κοινό. Σε πλήθος περιπτώσεων διέθεσε το θεσμικό της κύρος για να δυσχεράνει τους δικαστικούς αγώνες και την εφαρμογή των δικαστικών αποφάσεων. Η έκταση των παρανομιών που διαπιστώνουν οι δικαστικές αποφάσεις είναι μεγάλη και η ζημία που έχουν υποστεί οι καταναλωτές τεράστια. Η έκταση του φαινομένου οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην αδράνεια που επιδεικνύουν οι αρμόδιες εποπτικές αρχές, ιδίως το υπουργείο Ανάπτυξης και η Τράπεζα της Ελλάδος».

29 Σεπ 2008

Γάλα από την Κίνα και στην Αθήνα


Παρά τις διαβεβαιώσεις του ΕΦΕΤ, ότι δεν έχουν εισαχθεί στην Ελλάδα γαλακτοκομικά προϊόντα κινεζικής προέλευσης, και παρά την πανευρωπαϊκή απαγόρευση εισαγωγής κινεζικών προϊόντων για βρέφη και παιδιά, που περιέχουν οποιαδήποτε ποσότητα γάλακτος σε σκόνη, γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα από την Κίνα εντοπίστηκαν σε κινεζικά καταστήματα στην Αθήνα.
Από ρεπορτάζ που μετέδωσε η ΝΕΤ προκύπτει ότι κινεζικά καταστήματα στην πρωτεύουσα πωλούν γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα, τα οποία είναι άγνωστο εάν περιέχουν τοξική μελαμίνη.
Το διατροφικό σκάνδαλο που ξέσπασε στην Κίνα με το επιμολυσμένο γάλα έχει λάβει διεθνείς διαστάσεις, καθώς οι γαλακτοβιομηχανίες που εμπλέκονται έχουν πραγματοποιήσει εξαγωγές σε διάφορες χώρες της Ασίας και της Αφρικής, ενώ υπάρχει φόβος να έχουν κυκλοφορήσει στην παγκόσμια αγορά σύνθετα προϊόντα, επιμολυσμένα με μελαμίνη.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση έθεσε σε ισχύ την απαγόρευση της εισαγωγής κινεζικών προϊόντων για βρέφη και παιδιά που περιέχουν οποιαδήποτε ποσότητα γάλακτος σε σκόνη, ενώ ανακοίνωσε τη διενέργεια ελέγχων στο 100% των προϊόντων που περιέχουν περισσότερο από 15% γάλα σε σκόνη.

26 Σεπ 2008

ΓΕΜΙΖΟΥΝ ΤΑ ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ


Έληξε στις 4 τα ξημερώματα της Παρασκευής η απεργία των τελωνειακών υπαλλήλων, έπειτα από πολύωρη και επεισοδιακή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας.
Η μαραθώνια συνεδρίαση ξεκίνησε στις 6 το απόγευμα της Πέμπτης, αμέσως μετά το τέλος της συνάντησης εκπροσώπων των τελωνειακών με τον υφυπουργό Οικονομίας Αντώνη Μπέζα, και ολοκληρώθηκε τα ξημερώματα.
Στη διάρκεια της συνάντησης στο υπουργείο Οικονομικών, ο κ. Μπέζας διαβεβαίωσε τους τελωνειακούς ότι δεν θα θιγούν τα επιδόματά τους, κάτι που θα καθίσταται σαφές στις υπουργικές αποφάσεις που θα εκδοθούν με την εφαρμογή του νέου φορολογικού νόμου.
«Ακούσαμε κάτι νεώτερο που πρέπει να εκτιμηθεί στο γενικό συμβούλιο» ήταν η απάντηση του προέδρου της Ομοσπονδίας.
Στη διάρκεια της συνεδρίασής της, ωστόσο, πολλά μέλη εξέφρασαν την αντίθεσή τους στην πρόταση για αναστολή των κινητοποιήσεων. Ενδεικτικό της ατμόσφαιρας που κυριάρχησε είναι το γεγονός ότι η απεργία ανεστάλη με 16 ψήφους υπέρ και 15 κατά.
Νωρίτερα, το Μονομελές Πρωτοδικείου είχε κάνει εν μέρει δεκτή την προσφυγή του υπουργείου Οικονομικών, που ζητούσε να κηρυχτεί παράνομη και καταχρηστική η απεργία.
Το δικαστήριο έκρινε παράνομες, αλλά όχι καταχρηστικές τις κινητοποιήσεις, γεγονός που ερμηνεύεται ότι δίνει το δικαίωμα στους τελωνειακούς να συγκαλέσουν Γενική Συνέλευση και να κηρύξουν νέα απεργιακή κινητοποίηση - ακόμα και εντός της Παρασκευής - με τα ίδια αιτήματα.
Ξεκίνησε ο ανεφοδιασμός
Το πρωί της Παρασκευής ξεκίνησε, σταδιακά, ο ανεφοδιασμός των πρατηρίων υγρών καυσίμων, που τα τελευταία 24ωρα αδυνατούσαν να εξυπηρετήσουν τους οδηγούς αφού δεν υπήρχε «σταγόνα» αμόλυβδης βενζίνης.
Έτσι, μετά τις ουρές που σχηματίζονταν τις προηγούμενες ημέρες στα εναπομείναντα ανοιχτά πρατήρια, από το πρωί της Παρασκευής οι οδηγοί συρρέουν στα βενζινάδικα της Αττικής για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ.

18 Σεπ 2008

Υποχώρηση των τιμών της βενζίνης «βλέπει» ο Χρ. Φώλιας


«Ο χρόνος που μεσολαβεί από την πετρελαιοπηγή μέχρι το βενζινάδικο δεν είναι λίγος και είμαι βέβαιος, ότι σύντομα θα έχουμε αποκλιμάκωση και στις τιμές των βενζινάδικων».
Τα παραπάνω δήλωσε σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης Χρήστος Φώλιας κληθείς να σχολιάσει το λόγο για τον οποίο οι καταναλωτές στην Ελλάδα πληρώνουν σε υψηλές τιμές τη βενζίνη παρά την πτώση των τιμών πετρελαίου διεθνώς.
«Αυτό που πιστεύει όλος ο λαός το πιστεύω και εγώ, αλλά θέλω να επισημάνω ότι οι τιμές του πετρελαίου διαμορφώνονται στην πετρελαιοπηγή και η τιμή που πληρώνουμε στη βενζίνη πληρώνεται στο βενζινάδικο», πρόσθεσε ο κ. Φώλιας, ο οποίος νωρίτερα είχε συνεργασία με τον Πρωθυπουργό.
Ο κ. Φώλιας ανέφερε ακόμη ότι μεγάλη ομάδα ελεγκτών από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου διενεργούν ελέγχους στα πρατήρια για τις τιμές αγοράς και πώλησης και πρόσθεσε ότι οι έλεγχοι θα συνεχιστούν, για να καταγραφεί ενδεχόμενη στρέβλωση στην αγορά.
Ο υπουργός Ανάπτυξης ανέφερε ότι μέχρι τα τέλη του μήνα θα καταθέσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού τα πορίσματα που θα προκύψουν από τον ευρύτατο διάλογο που έχει ανοίξει και ολοκληρώνεται, και οι προτάσεις θα εξεταστούν και στη συνέχεια θα ληφθούν σχετικές αποφάσεις.
Ζητούμε και παίρνουμε, τόνισε ο κ. Φώλιας, κοστολογικά στοιχεία από το διυλιστήριο μέχρι και την κατανάλωση για να παρακολουθήσουμε τη διαμόρφωση των τιμών σε όλα τα επίπεδα.
«Με σύνεση και νηφαλιότητα, κάνουμε μια στρατηγική. Δεν είναι τα πυροσβεστικά μέτρα ό,τι καλύτερο, αλλά προχωρούμε σε μια μακροπρόθεσμη στρατηγική αντιμετώπιση του όλου θέματος.
Μάλιστα θα αναθέσουμε πολύ σύντομα σ’ ένα διεθνή μελετητικό οίκο να καταγράψει την πορεία διαμόρφωσης των τιμών των καυσίμων στην ελληνική αγορά, σε συνάρτηση και σύγκριση με τις υπόλοιπες 26 χώρες της Ευρωπαϊκής Ενώσεως».
Σε ερώτηση για το εάν υπάρχει κερδοσκοπία, ο κ. Φώλιας ανέφερε ότι «δεν αποκλείεται να υπάρχει και αυτήν θέλουμε να εντοπίσουμε. Το να μιλάμε θεωρητικά είναι ένα θέμα. Το ζητούμενο όμως είναι να την εντοπίσουμε και να την τιμωρήσουμε».

Στη δικαιοσύνη η "Νίκας" για παραβίαση του Αγορανομικού Κώδικα


Στη δικαιοσύνη παρέπεμψε το υπουργείο Ανάπτυξης την εταιρεία Π.Γ. Νίκας Α.Ε. για παραβίαση του Αγορανομικού Κώδικα.
Σύμφωνα με απόφαση του υφυπουργού Ανάπτυξης, κ. Γιώργου Βλάχου, η παραπομπή έγινε διότι στο πλαίσιο ελέγχου διαπιστώθηκε ελλιπής παροχή στοιχείων από την εταιρεία προς Υπουργείο Ανάπτυξης, σχετικά με το πλαίσιο των ειδικών συμφωνιών με τους πελάτες της.
Κατά το υπουργείο, η Π. Γ. Νίκας Α.Ε. με επιστολή της στις 31/7/2008 προς τον υφυπουργό γνωστοποίησε, ότι οι έχει συνάψει διάφορες συμφωνίες με επιχειρήσεις χονδρεμπορίου, καθώς και με οργανωμένα σημεία λιανικής πώλησης, αναφέροντας, όμως, γενικά και αόριστα ποσοστά εκπτώσεων, ανά κατηγορία προωθητικής ενέργειας, χωρίς να προσκομίσει, παράλληλα, ως όφειλε, τις έγγραφες ειδικές συμφωνίες με τους πελάτες της, ούτε να αναφέρει το πλήρες περιεχόμενο καθεμιάς απ΄ αυτές συμφωνίες.

16 Σεπ 2008

Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ.: Καταχρηστικοί και Αδιαφανείς Όροι στις Ασφαλίσεις Ζωής

  • Απόφαση - Σταθμός της Δικαιοσύνης για την Ιδιωτική Ασφάλιση
Με την με αριθμό 840/2008 απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών που εκδόθηκε επί συλλογικής αγωγής της ΕΚΠΟΙΖΩ κατά μεγάλης ασφαλιστικής εταιρείας (ALICO) κρίνονται καταχρηστικοί δύο όροι που αφορούν το δικαίωμα εξαγοράς και την ελευθεροποίηση της ασφάλισης από την καταβολή ασφαλίστρων (δηλαδή το κεφάλαιο που εξακολουθεί να αποταμιεύεται ή να επενδύεται σε περίπτωση που ο ασφαλισμένος παύσει να καταβάλει ασφάλιστρα). Η ασφαλιστική εταιρεία δεν ενημερώνει με τους παραπάνω όρους τους ασφαλισμένους για τα μειονεκτήματα που έχει η άσκηση των δικαιωμάτων εξαγοράς και ελευθεροποίησης, με αποτέλεσμα να μην πληροφορούνται με διαφάνεια κατά τη σύναψη της σύμβασης ότι αν χρειασθεί να εξαγοράσουν τα ασφαλιστήρια συμβόλαια θα βγουν ζημιωμένοι.
Ο καταναλωτής δεν πληροφορείται έτσι ότι η ασφάλιση βαρύνεται με έξοδα πρόσκτησης (διαμεσολαβούντων κλπ), ότι επιπλέον από τα ασφάλιστρα που καταβάλει παρακρατείται μέρος αυτών ως «διοικητικά έξοδα», ενώ η εξαγορά επιβαρύνεται και με ποινή. Μάλιστα, η ασφαλιστική εταιρεία παρακρατά προκαταβολικά τα «έξοδα» σύναψης της ασφάλισης, με αποτέλεσμα ανάλογα με το χρόνο διάρκειας της ασφάλισης να χάνονται από την αποταμίευση ή την επένδυση περίπου δύο ετήσια ασφάλιστρα. Το αποτέλεσμα είναι να αποταμιεύεται εντέλει ένα μικρότερο μέρος του κεφαλαίου που καταβάλλει.
Ο καταναλωτής, όμως, δεν λαμβάνει καμία ενημέρωση ούτε για το ύψος των παρακρατήσεων αυτών ούτε απλά για το γεγονός των παρακρατήσεων. Ουσιαστικά ο καταναλωτής θα αρχίσει να έχει απόδοση επί του κεφαλαίου του μετά την πάροδο των 2/3 του χρόνου διάρκειας της ασφάλισης. Σε περίπτωση εξαγοράς ή ελευθεροποίησης της ασφάλισης, το κεφάλαιο που ανακύπτει είναι για τους λόγους αυτούς μικρότερο του κεφαλαίου που προκύπτει από την καταβολή των ασφαλίστρων.
Η απόφαση καταδικάζει την εναγόμενη ασφαλιστική εταιρεία στην καταβολή χρηματικής ικανοποίησης 50.000 ευρώ για την ηθική βλάβη που υφίσταται το καταναλωτικό κοινό. Οι παραπάνω αδιαφανείς όροι χρησιμοποιούνται πάντως από όλες τις εταιρείες που διαθέτουν συνταξιοδοτικά προγράμματα ή ασφαλίσεις ζωής.
Η απόφαση θέτει πλέον ένα σοβαρό ζήτημα αποζημιώσεως των καταναλωτών που εξαιτίας των αδιαφανών όρων παρασύρθηκαν σε ασφαλίσεις, δίχως να γνωρίζουν τις δυσμενείς συνέπειες που θα έχουν σε περίπτωση που χρειαστούν το κεφάλαιο της ασφάλισης ή αδυνατούν να καταβάλουν περαιτέρω τα ετήσια ασφάλιστρα.
Θα πρέπει να επισημανθεί εν προκειμένω ότι η απόφαση του Δικαστηρίου εστιάζει σε θέματα διαφάνειας. Ωστόσο, για την ακολουθούμενη πρακτική το Υπουργείο Ανάπτυξης φέρει διαχρονικά ευθύνες, καθώς μέσα από την κατά καιρούς έκδοση πολύπλοκων υπουργικών αποφάσεων, που διέφευγαν του πολιτικού και κοινωνικού ελέγχου, συνέβαλε στην εδραίωσή της. Η μη ενημέρωση των ασφαλισμένων για το ύψος τόσο των προκαταβολικών όσο και των ετήσιων παρακρατήσεων, έχει ως συνέπεια να μην γνωρίζει ο καταναλωτής ότι οι εγγυημένες αποδόσεις αναφέρονται σε ένα μόνο μέρος των ασφαλίστρων που καταβάλει, εντέλει να μην γνωρίζει το (ακριβό) τίμημα που έχει η ασφάλιση. Το αποτέλεσμα είναι να μην αναπτύσσεται ένας πραγματικός ανταγωνισμός ως προς κρίσιμα γνωρίσματα των ασφαλίσεων ζωής και να υστερούν οι τελευταίες σε πλεονεκτήματα για τον καταναλωτή. Οι δε ασφαλιστικές εταιρείες καταφεύγουν όλο και περισσότερο στην αδιαφάνεια για να καλύψουν μειονεκτήματα των υπηρεσιών τους.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει υποχρέωση απέναντι στο καταναλωτικό κοινό να αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία που θα διασφαλίσει τόσο την ενημέρωση των καταναλωτών για τα παραπάνω, αλλά και άλλα, στοιχεία της ασφάλισης, όσο και τη δικαιότερη κατανομή υποχρεώσεων και δικαιωμάτων ανάμεσα στους εμπλεκόμενους στις ασφαλιστικές αυτές συμβάσεις.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί τους ασφαλισμένους να γνωστοποιήσουν σε αυτή αντίγραφα εν ισχύ ασφαλίσεων ζωής, προκειμένου να επέμβει δικαστικά σε μεγαλύτερο εύρος αλλά και για την αντιμετώπιση κι άλλων συναφών καταχρηστικών πρακτικών.

Ελληνικό Κέντρο Καταναλωτών: Νέο χαράτσι στα ΙΧ με την νέα αύξηση των διοδίων

"Οι Έλληνες οδηγοί καταναλωτές καλούνται να χρηματοδοτήσουν την ιδιωτική εταιρεία που έχει αναλάβει την κατασκευή του δρόμου Αθήνα-Πάτρα, με το δικαίωμα που της παρέχει ο νόμος που ψήφισε η Κυβέρνηση , να αυξάνει τα διόδια πριν ακόμη ξεκινήσει την κατασκευή του. Έτσι με απόφαση της εταιρείας καλούνται οι Έλληνες καταναλωτές από σήμερα να πληρώνουν παραπάνω 0,80 ευρώ στα διόδια της Ελευσίνας και από 2 ευρώ να κοστίζουν 2,80 και 0,80 ευρώ στα διόδια Ζευγολατιό και από 2,5 να κοστίζουν 3,30 ευρώ.
Σύμφωνα με αυτές τις αυξήσεις ο Έλληνας οδηγός καταναλωτής που διανύει μια διαδρομή από Αθήνα -Δυτική Ελλάδα με επιστροφή ενώ μέχρι τώρα του κόστιζαν διόδια 9 ευρώ , από σήμερα θα του κοστίζουν 12,20 ευρώ, διαφορά 3,20 ευρώ. Μια διαδρομή Αθήνα -Τρίπολη με επιστροφή ενώ μέχρι τώρα του κόστιζε σε διόδια 9,80 ευρώ , από σήμερα θα του κοστίζει 11,40 ευρώ, διαφορά 1,60 ευρώ , σε σχέση με πέρσι που του κόστιζε 8 ευρώ (αύξηση τον Απρίλιο 0,90 ευρώ διόδια ( Σπαθοβούνι) διαφορά 3,40 ευρώ.
Εάν στις αυξήσεις αυτές υπολογίσουμε και την αύξηση της βενζίνης σε σχέση με πέρσι τον Σεπτέμβριο έχουμε. Μια διαδρομή 800 χιλιομέτρων σε μια πόλη της Δυτικής Ελλάδας με επιστροφή πέρσι κόστιζε σε βενζίνη με τιμή που είχε το λίτρο 1,03 ευρώ 73,94 ευρώ και μαζί με τα διόδια 9 ευρώ , σύνολο 82,94 ευρώ. Σήμερα κοστίζει η ίδια διαδρομή σε βενζίνη με τιμή που έχει το λίτρο 1,20 ευρώ 86,40 ευρώ και μαζί με τα διόδια 12,20 σύνολο 98.60, ΔΙΑΦΟΡΑ 15,46 ευρώ."

15 Σεπ 2008

Αυξήσεις "φωτιά" στα διόδια Αθηνών-Πατρών

Νέες τιμές στα διόδια θα ισχύουν από τα μεσάνυχτα της Δευτέρας ξημερώματα Τρίτης στην Εθνική Οδό Αθηνών-Πατρών. Συγκεκριμένα οι τιμές αναπροσαρμόζονται ως εξής: 
- Δίκλυκλα, τρίκυκλα 1,90 ευρώ 
- ΙΧ, Οχήματα με ή χωρίς ρυμουλκούμενο και ύψος έως 2,20μ. 2,80 ευρώ (από 2 ευρώ) 
- Οχήματα με 2-3 άξονες, με ή χωρίς ρυμουλκούμενο και ύψος πάνω από 2,20μ. 7 ευρώ 
- Oχήματα με 4 ή περισσότερους άξονες, με ή χωρίς ρυμουλκούμενο και ύψος πάνω από 2,20μ. 9,90€

12 Σεπ 2008

Παραπέμπεται η Rilken


Η απροθυμία μεγάλων προμηθευτών να τηρήσουν την αγορανομική διάταξη για την αναγραφή των εκπτώσεων στα τιμολόγια που εκδίδουν προς τους πελάτες τους, προκάλεσε την αντίδραση του υπουργείου Ανάπτυξης, που παραπέμπει εταιρεία στη Νομαρχία Αθηνών για το προβλεπόμενο πρόστιμο.
Δύο μήνες μετά την έκδοση της σχετικής διάταξης μεγάλες εταιρείες δεν έχουν αποστείλει στοιχεία σχετικά με τις εκπτώσεις που παρέχουν, καθώς επικαλούνται λόγους ανταγωνισμού, καθώς «η αγορά είναι ελεύθερη» και δεν «υποχρεούνται» να δώσουν στοιχεία.
Ανάμεσα στις επιχειρήσεις αυτές περιλαμβάνονται μεγάλες εταιρείες τροφίμων και καλλυντικών που αρνήθηκαν να δώσουν στοιχεία στο υπουργείο Ανάπτυξης και κατέχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς.
Συγκεκριμένα, με απόφαση του υφυπουργού Ανάπτυξης, βάσει της διάταξης 14Α παρ. 5 της Α.Δ. 14/89 και της Α.Δ. 7/08, παραπέμπεται στη Δικαιοσύνη η επιχείρηση Rilken Βιομηχανία Καλλυντικών Προϊόντων Α.Ε., «λόγω ελλιπούς παροχής στοιχείων στο υπουργείο Ανάπτυξης, σχετικά με το πλαίσιο των ειδικών συμφωνιών με τους πελάτες της».
Σύμφωνα με το υπουργείο, η εταιρεία με επιστολή της στις 9/9/2008 αρνήθηκε εκ νέου την υποβολή αναλυτικών στοιχείων, παρά την επιστολή (α.π. 1341/26-8-2008), που απέστειλε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ.Βλάχος, και με την οποία καθιστούσε σαφές το περιεχόμενο της ΑΔ, δηλαδή υπογράμμιζε την υποχρέωση αποστολής των ειδικών συμφωνιών προκειμένου το υπουργείο να έχει την πλήρη εικόνα της αγοράς.
Η εταιρεία παραπέμπεται στη Νομαρχία Αθηνών, όπου ανήκει η έδρα της, προκειμένου να επιβληθούν τα προβλεπόμενα διοικητικά πρόστιμα.
Ο υφυπουργός Ανάπτυξης δήλωσε ότι «είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε στην πλήρη εξυγίανση της αγοράς. Παρ' ότι αυτό το καταστήσαμε σαφές από την πρώτη στιγμή, ορισμένοι θέλουν να συνεχίσουν να λειτουργούν σε καθεστώς αδιαφάνειας, κάτι που πιθανόν να υποκρύπτει ασύδοτες πρακτικές. 'Σκοτεινές' συμφωνίες και αδιαφανείς διαδικασίες δεν γίνονται πλέον δεκτές. Η αγορά είναι ελεύθερη, όμως, έχει σαφείς κανόνες, που όλοι πρέπει να τους σεβαστούν».

Έρχονται οι....καθαρές τιμές

Είδηση «έβγαλε» ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χρήστος Φώλιας, κατά τη διάρκεια της διεξαγωγής διαλόγου με δημοσιογράφους στο «1ο Debate για τη Βόρεια Ελλάδας», στο πλαίσιο της 73ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Απάντησε σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με την ισχύουσα αγορανομική διάταξη για την αναγραφή των εκπτώσεων στα τιμολόγια και είπε τα εξής ενδιαφέροντα:
«Δεν είμαστε διατεθειμένοι να έχουμε τον καταναλωτή ως θύμα. Επειδή δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε διατίμηση αφού υπάρχει ελεύθερος ανταγωνισμός και ελεύθερη διαμόρφωση τιμών, επειδή η αγορανομική διάταξη που υπογράψαμε για αναγραφή όλων των εκπτώσεων επί των τιμολογίων πώλησης καταστρατηγείται ευρέως, αποφασίσαμε να προχωρήσουμε στην καθιέρωση των «καθαρών τιμών». Δηλαδή, τα τιμολόγια πώλησης θα αναγράφουν την καθαρή/τελική τιμή κάθε προϊόντος, αφού θα έχει αφαιρεθεί κάθε έκπτωση, πάσης φύσεως και για κάθε λόγο. Πιστωτικά σημειώματα θα κόβονται μόνο για επιστροφή αγαθών, ενώ τιμολόγια παροχής υπηρεσιών από πελάτη προς προμηθευτή δε δικαιολογούνται και δε θα εκδίδονται πλέον. Από εδώ και μπρος, ο καθένας θα ξέρει τι πληρώνει και πόσο κερδίζει ο άλλος. Διαφάνεια παντού, προστασία και ενημέρωση στον καταναλωτή.»

9 Σεπ 2008

Ανατιμήσεις έως 75% σε σχολικά είδη “βλέπει" η Νομαρχία Πειραιά

Αυξήσεις έως και 75% έκαναν ορισμένοι έμποροι σχολικών ειδών, λίγες μόλις μέρες προτού ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά. Αυτό προκύπτει από έρευνα της Νομαρχίας Πειραιά για τις τιμές των σχολικών ειδών. Η έρευνα της Νομαρχίας πραγματοποιήθηκε από αρχές Ιουλίου μέχρι αρχές Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με τις τιμοληψίες της Νομαρχίας, το ποσοστό των καταστηματαρχών που προχώρησε σε αυξήσεις στις τιμές των σχολικών φτάνει το 10%. Συγκεκριμένα οι αυξήσεις που καταγράφηκαν κυμαίνονται από 2,5% έως και 75%.
Γόμα που κόστιζε τον περασμένο Ιούλιο 0,40 ευρώ πωλείται πλέον 0,70 ευρώ (+75 %), μπλοκ ζωγραφικής, από 0,85 ευρώ τον Ιούλιο πωλείται 1,30 ευρώ (+52,9%), μαρκαδόροι, από 2,30 ευρώ τον Ιούλιο πωλούνται 3,50 ευρώ το Σεπτέμβριο (+52%), ενώ η τιμή ενός τετραδίου 2 θεμάτων, από 2,54 ευρώ πωλείται σήμερα προς 3,26 ευρώ (+28%).
Οι υπάλληλοι της Διεύθυνσης Ελέγχου Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή της Νομαρχίας Πειραιά έλαβαν τιμοληψίες από 15 καταστήματα του Πειραιά, του Κερατσινίου, του Κορυδαλλού, της Νίκαιας και του Αγίου Ιωάννη Ρέντη που πωλούν κατά κύριο λόγο σχολικά είδη.
Από την έρευνα των τιμών διαπιστώθηκαν αποκλίσεις στα ίδια ακριβώς σχολικά είδη από κατάστημα σε κατάστημα και από περιοχή σε περιοχή, σε ποσοστά που κυμαίνονταν από 2,5% έως και 200%.

Τρίτη ακριβότερη στα καταναλωτικά δάνεια η Ελλάδα

Ανοδική ήταν η εξέλιξη των ευρωπαϊκών επιτοκίων σε όλες τις χώρες της Ευρωζώνης κατά τον μήνα Ιούλιο, καθώς όλες οι ευρωπαϊκές τράπεζες ενσωμάτωσαν την άνοδο κατά 0,25 μονάδες του βασικού επιτοκίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), στις 9 Ιουλίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν χθες από την ΕΚΤ, η μεγαλύτερη επιβάρυνση που έφτασε τις 21 μονάδες, σημειώθηκε στα επιτόκια για καταναλωτικά δάνεια, το ύψος των οποίων διαμορφώθηκε μεσοσταθμικά στο 7,15%.
Η χώρα μας συνεχίζει να είναι τρίτη ακριβότερη χώρα στην Ευρωζώνη με μέσο επιτόκιο για νέα καταναλωτικά δάνεια 8,89%, ενώ πρώτη με μεγάλη μάλιστα διαφορά, είναι η Πορτογαλία με επιτόκιο 12,21% και αμέσως μετά η Ισπανία με μέσο επιτόκιο 9,50%. Στη στεγαστική πίστη, η αύξηση των ευρωπαϊκών επιτοκίων ήταν κατά 18 μονάδες και το μέσο επιτόκιο στην Ευρωζώνη, διαμορφώθηκε στο 5,66%. Η Ελλάδα είναι τρίτη κατά σειρά φθηνότερη χώρα σε αυτή την κρίσιμη κατηγορία δανεισμού, με μέσο κυμαινόμενο επιτόκιο 5,30%, αμέσως μετά το 5,02% του Λουξεμβούργου και το 5,16% της Γαλλίας.
Αρνητική πρωτιά έχουν όμως οι ελληνικές τράπεζες σε ό,τι αφορά τα επιτόκια για υπεραναλήψεις των νοικοκυριών από λογαριασμούς τρεχούμενους, μισθοδοσίας κ.λπ., καθώς το επιτόκιο διαμορφώνεται στο 14,99%, έναντι 10,64% στην Ευρωζώνη, ενώ το επιτόκιο για υπεραναλήψεις από επιχειρήσεις, διαμορφώνεται στο 7,79%, κατατάσσοντας τη χώρα μας στην τρίτη πιο ακριβή θέση. Ακριβά δανείζονται άλλωστε και οι ελληνικές επιχειρήσεις, καθώς τα επιτόκια που χρεώνουν οι ελληνικές τράπεζες για δάνεια έως 1 εκατ. ευρώ, είναι τα υψηλότερα (7,03%), μετά την Πορτογαλία (7,78%) και την Κύπρο (7,22%), ενώ στην τέταρτη ακριβότερη θέση είναι η χώρα μας σε ό,τι αφορά τα επιτόκια για επιχειρηματικά δάνεια, άνω του 1 εκατομμυρίου ευρώ.
Υψηλές αποδόσεις απολαμβάνουν από την άλλη, οι Ελληνες καταθέτες από τις τοποθετήσεις του σε προθεσμιακές καταθέσεις, αντισταθμίζοντας το υψηλό κόστος χρήματος που καταβάλλουν για καταναλωτικά κυρίως δάνεια. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΚΤ, το μεσοσταθμικό επιτόκιο για καταθέσεις με συμφωνημένη διάρκεια έως 1 έτος από νοικοκυριά, διαμορφώνεται στο 5,08%, που είναι το δεύτερο υψηλότερο, αμέσως μετά το 5,36% της Κύπρου. Χαμηλότερα ωστόσο και συγκεκριμένα στο 4,59% διαμορφώνεται το μέσο επιτόκιο που προσφέρουν οι ελληνικές τράπεζες για τοποθετήσεις με συμφωνημένη διάρκεια έως 1 έτος από επιχειρήσεις, κατατάσσοντας τη χώρα μας στην πέμπτη θέση.

8 Σεπ 2008

Στο 4,7% υποχώρησε ο πληθωρισμός τον Αύγουστο

Μικρή υποχώρηση, στο 4,7%, σημείωσε ο πληθωρισμός τον Αύγουστο.
Ο εναρμονισμένος πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 4,8%, σε ετήσια βάση, έναντι 4,9% του Ιουλίου.
Σε σύγκριση με τον Ιούλιο, ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή μειώθηκε κατά 0,9% έναντι μείωσης 0,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος δείκτης του 12μήνου Σεπτεμβρίου 2007-Αυγούστου 2008, σε σύγκριση προς τον ίδιο δείκτη του 12μήνου Σεπτεμβρίου 2006- Αυγούστου 2007, παρουσίασε αύξηση 4,2%, έναντι αύξησης 2,7%,κατά τα αντίστοιχα προηγούμενα 12μηνα.
Η πτώση του πληθωρισμού οφείλεται και σε «τεχνικούς» παράγοντες, καθώς η βάση μέτρησης των αυξήσεων (Αύγουστος 2007) είναι αυξημένη και δείχνει φέτος τον πληθωρισμό πιο μικρό.
Για τον ίδιο λόγο, η πτώση του πληθωρισμού ίσως θα συνεχισθεί μέχρι τα τέλη του 2008. Υπενθυμίζεται ότι ο δείκτης τιμών καταναλωτή παρέμεινε στο 4,9%για τρεις συνεχείς μήνες (Μάιο, Ιούνιο, Ιούλιο) και αποτέλεσε ρεκόρ δεκαετίας.
Σύγκριση Αυγούστου 2008 με Αύγουστο 2007
Η αύξηση του πληθωρισμού κατά 4,7% προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές των δεικτών:
1) Από τις αυξήσεις:
α) Κατά 4,5% της ομάδας «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: ρύζι, αλεύρι, ψωμί, φρυγανιές-παξιμάδια, άλλα προϊόντα αρτοποιΐας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι νωπό, πουλερικά νωπά, αλλαντικά, ψάρια γενικά, γάλα νωπό παστεριωμένο, γάλα διατηρημένο, γιαούρτι, τυρί φέτα, τυριά σκληρά, αυγά, σπορέλαιο, φρούτα νωπά, γλυκά- ζαχαρωτά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ειδών: ελαιόλαδο, πατάτες νωπές, λαχανικά νωπά.
β) Κατά 2,2% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης των τιμών των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών, καθώς και των τιμών των τσιγάρων.
γ) Κατά 3,2% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
δ) Κατά 10,8% της ομάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας, της ύδρευσης-αποχέτευσης, των δημοτικών τελών, των υπηρεσιών κοινοχρήστων, του ηλεκτρικού ρεύματος και του πετρελαίου θέρμανσης.
ε) Κατά 2,9% της ομάδας «διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα έπιπλα-καλύμματα δαπέδου, στα είδη κλινοστρωμνής-λευκά είδη, στα υαλικά, στα επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού και στις οικιακές υπηρεσίες.
στ) Κατά 3,8% της ομάδας «Υγεία», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των φαρμάκων, των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών και της νοσοκομειακής περίθαλψης.
ζ) Κατά 6,5% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), ανταλλακτικά αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου-μοτοσυκλέτας, υπηρεσίες μεταφορών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των αυτοκινήτων.
η) Κατά 2,2% της ομάδας «Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: βιβλία-εφημερίδες-περιοδικά γραφική ύλη-σχολικά είδη, υπηρεσίες αναψυχής. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ειδών οπτικοακουστικού εξοπλισμού και των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
θ) Κατά 4,6% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, των εκπαιδευτηρίων ξένων γλωσσών, των φροντιστηρίων και των τεχνικών σχολών/ΙΕΚ.
ι) Κατά 5,2% της ομάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ειδών: φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά-γλυκά-καφές-ποτά (σερβιριζόμενα), κυλικεία.
ια) Κατά 3,3% της ομάδας «Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των κουρείων-κομμωτηρίων, των ειδών ατομικής φροντίδας, των κοσμημάτων και ρολογιών, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων και των τιμών των άλλων υπηρεσιών.
2) Από τη μείωση κατά 3,2% της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης των τιμών, κυρίως, των υπηρεσιών της σταθερής τηλεφωνίας. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών των υπηρεσιών της κινητής τηλεφωνίας.
Σύγκριση Αυγούστου με Ιούλιο
Η μείωση του πληθωρισμού 0,9% σε μηναία βάση προήλθε από τις μειώσεις των δεικτών:
Κατά 7,2% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω των γενικών θερινών εκπτώσεων, κατά 2,4% της ομάδας «διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω των γενικών θερινών εκπτώσεων, κατά 1,4% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης των τιμών, κυρίως, των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνης) και κατά 0,3% της ομάδας «Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης των τιμών των ειδών ταξιδιού και λοιπών προσωπικών ειδών, εξαιτίας των γενικών θερινών εκπτώσεων.
Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,1% της ομάδας «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα φρούτα νωπά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα λαχανικά νωπά και στο γάλα νωπό παστεριωμένο.
β) Κατά 0,1% της ομάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ενοικίων κατοικιών.

6 Σεπ 2008

"Λουκέτα" και συγχωνεύσεις στην αγορά των εναλλακτικών παρόχων προβλέπει ο Πρόεδρος της ΕΕΤΤ

Συγχωνεύσεις μεταξύ εταιριών, αλλά και «λουκέτα», αναμένονται τα επόμενα χρόνια στην ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών, η οποία δεν μπορεί να «αντέξει» τόσο μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων-εναλλακτικών παρόχων, τουλάχιστον με τη μορφή που λειτουργούν σήμερα.
Η εκτίμηση για συρρίκνωση του αριθμού των επιχειρήσεων στην τηλεπικοινωνιακή αγορά προκύπτει από σημερινές δηλώσεις του προέδρου της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), Νικήτα Αλεξανδρίδη, σε συνέντευξη Τύπου, επ΄ ευκαιρία της πρώτης συμμετοχής του φορέα στην 73η ΔΕΘ.
Σύμφωνα με τον κ.Αλεξανδρίδη, «η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι μια μικρή χώρα, όπως η Ελλάδα, με περιορισμένη αγορά, δεν μπορεί να αντέξει μεγάλο αριθμό μικρών τέτοιων εταιριών. Μερικές δεν θα αντέξουν στον ανταγωνισμό, άλλες θα πρέπει να συγχωνευτούν με μεγάλους παίκτες και άλλες να αλλάξουν μοντέλο λειτουργίας», ποντάροντας στην παροχή ανταγωνιστικών υπηρεσιών και όχι στις υποδομές.
Ερωτηθείς για τις επισφάλειες του ΟΤΕ (σ.σ. 76 εκατ. ευρώ) από τα χρέη των εναλλακτικών παρόχων, ο κ.Αλεξανδρίδης απάντησε ότι ο ΟΤΕ δεν είναι οίκος χρηματοδότησης και ότι από ένα σημείο και μετά πρέπει να διεκδικήσει τα εύλογα έσοδά του. Κατά συνέπεια, όταν ένας πάροχος δεν μπορεί να πληρώνει τον ΟΤΕ, είτε συγχωνεύεται είτε κλείνει.

4 Σεπ 2008

ΣΟΚ ΣΤΙΣ ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΕΣ. Η ελληνική αγορά παύει να είναι ξέφραγο αμπέλι

Σε νομοθετική ρύθμιση της τιμολογήσεως των ενδο-ομιλικών συναλλαγών, αυτό που διεθνώς λέγεται transfer pricing προχωρά το ΥΠΑΝ προκειμένου να αντιμετωπίζει το φαινόμενο τα ίδια προιόντα να πωλούνται ακριβότερα στην Ελλάδα από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Αυτό συμβαίνει συνήθως διότι οι πολυεθνικοί όμιλοι έχουν θυγατρικές εταιρείες σε άλλες χώρες οι οποίες ρυθμίζουν την τιμολογιακή πολιτική των προϊόντων σύμφωνα με το επίπεδο, σύμφωνα με το ύψος της φορολογίας που επικρατεί στα εταιρικά κέρδη σε κάθε χώρα.
Δηλαδή σε μία χώρα όπου είναι χαμηλή η φορολογία συμφέρει να κερδίζεις πολλά, διότι το κέρδος κοστίζει φθηνά, να το πούμε έτσι. Γιατί το κόστος του κέρδους είναι η φορολόγησή του. Σε μία χώρα όπου η φορολογία είναι υψηλή, τότε το κόστος του κέρδους είναι υψηλό.
Άρα μία εταιρεία θα μπορούσε, και ορισμένες είμαι βέβαιος ότι το κάνουν, να υπερτιμολογεί τα προϊόντα στις χώρες χαμηλής φορολογίας κερδών και να περιορίζει τα κέρδη στις χώρες που έχουν υψηλή φορολογία.
Εκείνο το οποίο έχει συχνά ζητήσει τόσο ο ΟΟΣΑ, όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι οι χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και παγκοσμίως να προχωρήσουν σε νομοθέτηση του transfer pricing έτσι ώστε να αντιμετωπίζονται οι ενδο-ομιλικές συναλλαγές, όπως και οι συναλλαγές κάθε εταιρείας με κάθε τρίτη εταιρεία. Σε 16 χώρες από τις 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης εφαρμόζεται η νομοθεσία. Η χώρα η δική μας είναι και μία από τις 11 που δεν το εφαρμόζει και οι υπόλοιπες είναι κυρίως οι νέες χώρες της ΕΕ.
Βασικές παράμετροι του νόμου που προωθεί το ΥΠΑΝ είναι : οι διασυνδεδεμένες εταιρείες, δηλαδή οι εταιρείες μητρική - θυγατρικές οφείλουν να συναλλάσσονται σαν ανεξάρτητες εταιρίες. Είτε δηλαδή εγώ σαν μητρική εταιρεία πουλάω στη θυγατρική μου στην Ελλάδα, είτε πουλάω σε έναν πελάτη τρίτον στην Ελλάδα, πρέπει να έχω την ίδια τιμολογιακή αντιμετώπιση, την ίδια πολιτική πωλήσεων.
Δημιουργείται λοιπόν με τον νόμο αυτόν η υποχρέωση των συνδεδεμένων επιχειρήσεων, να συναλλάσσονται μεταξύ τους σαν ανεξάρτητες επιχειρήσεις, δηλαδή να συναλλάσσονται σε συνθήκες ελεύθερου ανταγωνισμού, εφαρμόζοντας την πολιτική των ίσων αποστάσεων.
Έτσι ώστε να διασφαλίζεται ότι αφενός μεν θα κερδίζουν από τις συναλλαγές τους ό,τι θα κέρδιζε και μία ανεξάρτητη εταιρία υπό παρόμοιες συνθήκες, αφετέρου η τιμή πώλησης των προϊόντων προς τον τελικό καταναλωτή, να ανταποκρίνεται στις πραγματικές συνθήκες αγοράς.
Σε περίπτωση που καταγραφεί τιμή πώλησης ενός προϊόντος, διαφορετική από χώρα σε χώρα, τότε θεσμοθετεί την υποχρέωση της εταιρείας να αιτιολογήσει αυτήν την διαφορά, να την τεκμηριώσει, να πει που οφείλεται.
Αυτή η τεκμηρίωση συνίσταται στην κατάρτιση δύο φακέλων. Ο ένας είναι ο βασικός φάκελος τεκμηρίωσης, ο οποίος αφορά τις ενδο - ομιλικές συναλλαγές των Ελληνικών πολυεθνικών ομίλων και ο δεύτερος είναι ο Ελληνικός φάκελος τεκμηρίωσης, ο οποίος αφορά τις ενδο - ομιλικές συναλλαγές των Ελληνικών θυγατρικών οι οποίες λειτουργούν στην Ελλάδα ή των υποκαταστημάτων αλλοδαπών εταιρειών που λειτουργούν στην Ελλάδα.
Η υποχρέωση τεκμηρίωσης επιβάλλεται σε όλες τις συναλλαγές μεταξύ των συνδεδεμένων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Οι προδιαγραφές του τι θα περιέχει ο φάκελος, το περιεχόμενο αυτών των φακέλων, καθορίζεται επακριβώς από τον ΟΟΣΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Δεν ανακαλύπτουμε δηλαδή εμείς τον τροχό, υπάρχει κάτι δεδομένο πάνω σε αυτό το οποίο βασιζόμαστε. Οι ενδο - ομιλικές συναλλαγές για τις οποίες υπάρχει η υποχρέωση τεκμηρίωσης, υποβάλλονται μέσα σε 4,5 μήνες από την λήξη της διαχειριστικής περιόδου στα οποία πραγματοποιήθηκαν.
Ενώ ο φάκελος ο οποίος συμπληρώνεται, πρέπει να είναι διαθέσιμος στο λογιστήριο της εταιρείας, στα πλαίσια οποιουδήποτε ελέγχου του Υπουργείου Ανάπτυξης ή του Υπουργείου Οικονομίας. Αυτό σημαίνει ότι μετά το κλείσιμο της χρήσεως, μέσα σε 4,5 μήνες υποχρεούται κάθε εταιρεία να ανακοινώνει τον όγκο των ενδο - ομιλικών συναλλαγών ανά είδος. Δηλαδή σε αυτό το προϊόν κάναμε τόσα εκατομμύρια τζίρους, στο τάδε είδος τόσα και λοιπά. Υπάρχει επίσης υποχρέωση ο φάκελος τεκμηρίωσης να επικαιροποιείται οιαδήποτε στιγμή διαφοροποιούνται κάποια στοιχεία, τα οποία αξιολογούν την τιμολογιακή πολιτική.
Δεν είναι δηλαδή μία φορά τον χρόνο και έμεινε εκεί, οτιδήποτε αλλάζει, πρέπει να ενημερώνεται ο φάκελος τεκμηρίωσης. Σε περίπτωση που έχουμε είτε μη εμφάνιση φακέλου, είτε μη κατάρτιση φακέλου, είτε εκπρόθεσμη κατάθεση φακέλου, είτε ανειλικρινή στοιχεία στον φάκελο, τότε το Υπουργείο Ανάπτυξης θα προχωρεί σε ένα πρόστιμο της τάξεως του 10% έναντι του τζίρου του συγκεκριμένου προϊόντος για το οποίο δεν υπήρξε ενημέρωση.
Παράλληλα όμως, καθιερώνονται και αυστηρές Διοικητικές, αλλά και φορολογικές κυρώσεις σε βάρος όποιων εταιρειών παραβαίνουν τις υποχρεώσεις που επιβάλλονται. Δηλαδή το πόρισμα του ελέγχου ή και οποιαδήποτε ενέργεια του Υπουργείου Ανάπτυξης, κοινοποιείται και στο Υπουργείο Οικονομίας για τα περαιτέρω.
Ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χρήστος Φώλιας σημείωσε με έμφαση πως «είναι ένα αποτελεσματικό νομοθέτημα στην υπηρεσία του συμπολίτη μας, στην υπηρεσία των υγιών επιχειρήσεων, στην υπηρεσία της ανταγωνιστικότητας και του ανταγωνισμού στην αγορά, στην υπηρεσία της διαφάνειας και αυτό είναι που όλοι πασχίζουμε να καθιερώσουμε.
Είναι ένα δραστικό νομοθέτημα, είναι όμως ένα απαραίτητο νομοθέτημα, σε μία αγορά που θέλουμε να λειτουργεί όπως πρέπει να λειτουργεί. Έχουμε ευθύς εξ αρχής ότι μέλημά μας είναι η υγιής λειτουργία της αγοράς.
Μέλημά μας είναι η προστασία, η ενημέρωση, η θωράκιση του καταναλωτή, μέλημά μας είναι η διαφύλαξη της υγιούς επιχειρήσεως από κακούς ανταγωνιστές. Μέλημά μας είναι η υγιής λειτουργία της αγοράς με λίγα λόγια και δε θα σταματήσουμε πουθενά στην πορεία και την επίτευξη αυτών των στόχων».

Αγορανομική διάταξη με σκοπό τη διαφάνεια των τιμών στην αγορά

Mε σκοπό τη διαφάνεια στη διασταύρωση των στοιχείων που συγκεντρώνουν οι υπηρεσίες ελέγχου για τη διαμόρφωση των τιμών στην αγορά, εκδόθηκε αγορανομική διαταξη με απόφαση του υφυπουργού Ανάπτυξης κ. Γ.Βλάχου συμφωνα με την οποία όλα τα νομικά ή φυσικά πρόσωπα (βιομηχανίες, βιοτεχνίες, συνεταιριστικά εργοστάσια παραγωγών, εισαγωγείς- χονδρέμποροι και χονδρέμποροι) υποχρεούνται να γνωστοποιούν, στις αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, τις ειδικότερες συμφωνίες τους, όπως αυτές διαμορφωνονται στο πλαίσιο των ετήσιων συμφωνιών λιανεμπορίου βιομηχανίας.
Ακόμη, η αγορανομική διάταξη ορίζει ότι ταυτόχρονα θα πρέπει οι υπόχρεοι να ενημερώνουν εγγράφως και τον κάθε πελάτη τους, για το γεγονός ότι ενημέρωσαν το υπουργείο, τόσο για το χρόνο γνωστοποίησης των ειδικότερων αυτών συμφωνιών, όσο και για το περιεχόμενό τους, κατά το μέρος που αφορά το συγκεκριμένο πελάτη.
Η ενημέρωση αυτή δεν επιτρέπεται να ξεπερνά τις τρεις εργάσιμες ημέρες από την γνωστοποίησή της στο υπουργείο.
Το υπουργείο σημειώνει ότι με τη Νέα Αγορανομική Διάταξη οι παροχές, που προβλέπονται από τις συγκεκριμένες αυτές συμφωνίες (μεταξύ των προμηθευτών και των πελατών τους) δεν είναι νόμιμες και δεν μπορεί να γίνονται δεκτές από τα πρόσωπα (νομικά ή φυσικά) προς τα οποία χορηγούνται, εάν τα πρόσωπα αυτά δεν κατέχουν την έγγραφη γνωστοποίηση, που αναφέρεται στην προηγούμενη παράγραφο.
Η έγγραφη, δε, αυτή γνωστοποίηση θα πρέπει να επιδεικνύεται υποχρεωτικά στα αρμόδια ελεγκτικά όργανα.

1 Σεπ 2008

Στα περσινά επίπεδα οι τιμές των σχολικών ειδών λέει το ΥΠΑΝ

Στα περσινά επίπεδα διαμορφώνονται οι τιμές των σχολικών ειδών όπως τόνισε ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Γ. Βλάχος μετά τη σύσκεψη που είχε με τους εκπρόσωπους των εισαγωγέων και λιανέμπορων του κλάδου και σημείωσε ότι δεν συντρέχει κανένας λόγος στην αγορά για μαζικές ανατιμήσεις.
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι εκπρόσωποι των εισαγωγέων και των λιανέμπορων σχολικών ειδών στις δηλώσεις τους, μετά τη σύσκεψη, ανέφεραν ότι υπάρχουν μειώσεις τιμών από 2% και αυξήσεις μέχρι το ύψος του πληθωρισμού αλλά σε γενικές γραμμές οι τιμές διαμορφώνονται στα περσινά επίπεδα.
Ο υφυπουργός σε δηλώσεις του μετά τη συνάντησή του με τους εκπροσώπους του κλάδου απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων γενικότερα για την εικόνα των τιμών στην αγορά ανέφερε ότι «μέχρι τώρα δεν υπάρχουν στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου γνωστοποιήσεις για ανατιμήσεις σε προϊόντα το προσεχές διάστημα» και πρόσθεσε ότι αν και υπάρχουν δημοσιεύματα τα οποία αναφέρονται σε λήξη της συμφωνίας κυρίων του υπουργείου με τους επιχειρηματίες το Σεπτέμβριο τόνισε ότι δεν υπάρχει θέμα λήξης συμφωνίας διότι δεν υπάρχουν συμφωνίες κυρίων και κυρίως «διότι η κοινωνική ευθύνη των επιχειρήσεων δεν έχει ημερομηνία λήξης».
Ο υφυπουργός επίσης πρόσθεσε ότι ξεκίνησε τις επαφές του με τους εκπροσώπους του κλάδου σχολικών ειδών αλλά θα υπάρξει συνέχεια και με άλλους κλάδους. Σε ότι αφορά στα αποτελέσματα της σύσκεψης ο υφυπουργός είπε: «καλέσαμε όλους τους φορείς της αγοράς και τους δώσαμε τη συνολική εικόνα της αγοράς στα σχολικά είδη έτσι όπως αυτή καταγράφηκε από τις τιμοληψίες που έχουν γίνει και τους ζητήσαμε να συμβάλλουν στην καλή λειτουργία της αγοράς. Ο κλίμα στη συνάντηση ήταν καλό αλλά για οποιοδήποτε πρόβλημα οι καταναλωτές θα πρέπει να θυμούνται ότι μπορούν να απευθύνονται στο τηλεφωνικό κέντρο 1520 του υπουργείου και να καταγγέλλουν οποιαδήποτε παραβατική συμπεριφορά».
Δεν συντρέχει λόγος μαζικών ανατιμήσεων, τόνισε ο υφυπουργός και συμπλήρωσε ότι «η ισοτιμία δεν θα μπορούσε να αποτελέσει άλλοθι για ανατιμήσεις». Επίσης ανέφερε ότι από καταλόγους με στατιστικά στοιχεία για τις τιμές που έχει συγκεντρώσει το υπουργείο και θα δώσει στη δημοσιότητα σε λίγη ώρα προκύπτουν κάποιες μικρές αυξήσεις σε ορισμένα προϊόντα ενώ σε αρκετά προϊόντα υπάρχουν μειώσεις και γενικά η εικόνα διαμορφώνεται στα περσινά επίπεδα.
Ο υφυπουργός ευχαρίστησε τις νομαρχίες για τη συνεργασία τους «εκτός από τρεις που δεν έχουν στείλει ακόμα στοιχεία» όπως συμπλήρωσε.
Ο Ευάγγελος Παπαευαγγέλου εκπρόσωπος της επιχείρησης Jambo, δήλωσε ότι η εικόνα που έχει από τον κλάδο χονδρικής λιανικής δείχνει τις τιμές να διαμορφώνονται στα περσινά επίπεδα. «Σε ορισμένα είδη οι μειώσεις είναι 2-3% και σε ορισμένα υπάρχει αύξηση 1-2% αλλά γενικά οι τιμές διαμορφώνονται σε περσινά επίπεδα και συμφωνούμε με τις τιμοληψίες που μας παρουσίασε στη σύσκεψη ο υφυπουργός».
Ο επιχειρηματίας κ. Μουστάκας ζήτησε από τους γονείς να κάνουν έρευνα αγοράς πριν προχωρήσουν στις αγορές τους η εκτίμησή του για το ύψος των τιμών είναι η ίδια όπως και των υπολοίπων ενώ σε ερώτηση δημοσιογράφου γιατί ενώ θα έπρεπε να είναι φθηνότερα φέτος τα σχολικά λόγω της ισοτιμίας ανέφερε ότι ταυτόχρονα υπήρχε αύξηση των μεταφορικών που μειώνει το τελικό όφελος για τον εισαγωγέα.

Δύσκολος χειμώνας για τα νοικοκυριά

Διακοπές τέλος, τα «κεφάλια μέσα» και τα νοικοκυριά προετοιμάζονται να τα βγάλουν πέρα μπροστά σε έναν εξαιρετικά δύσκολο χειμώνα. Ακίνητα και αυτοκίνητα αναδεικνύονται σε «μαύρες τρύπες» του οικογενειακού εισοδήματος για τον επόμενο χειμώνα. Οι αυξήσεις στα καύσιμα, στο ηλεκτρικό και στο φυσικό αέριο ανεβάζουν το κόστος θέρμανσης για τα σπίτια, οι ανατιμήσεις στη βενζίνη πολλαπλασιάζουν το κόστος των μετακινήσεων με Ι.Χ., ενώ πρόσθετη επιβάρυνση για τους οδηγούς θα φέρει η αύξηση των τελών κυκλοφορίας αλλά και η αύξηση των ασφαλίστρων σε επίπεδα που μπορεί να φτάσουν και το 30% ή 40% λόγω εφαρμογής κοινοτικής οδηγίας που αυξάνει τα όρια των αποζημιώσεων.
Παράλληλα, τρέχουν οι «συνήθεις» αυξήσεις σε τρόφιμα και είδη νοικοκυριού, για τις οποίες το υπουργείο Ανάπτυξης θα προσπαθήσει να παίξει πυροσβεστικό ρόλο , πιέζοντας βιομηχανίες, εισαγωγείς και σούπερ μάρκετ να συνεχίσουν το πάγωμα τιμών ή να αναβάλουν τις όποιες αυξήσεις σχεδιάζουν για το φθινόπωρο. Οι πληροδορίες λένε πως μετά τη ΔΕΘ ξεκινά στο υπουργείο Ανάπτυξης νέος κύκλος επαφών με την αγορά για τις τιμές, με στόχο τη συγκράτηση ή την αναβολή των όποιων αυξήσεων. Παράλληλα, υπάρχει η αισιοδοξία πως από την ολοκλήρωση της εφαρμογής των μέτρων για το νοικοκύρεμα της αγοράς θα αρχίσουν σταδιακά να φαίνονται τα πρώτα ενθαρρυντικά σημάδια. Σε αυτή την κατεύθυνση, καθοριστική αναμένεται να είναι η ταχύτητα με την οποία θα λειτουργήσει η Υπηρεσία Εποπτείας της Αγοράς και ο νέος Ειδικός Γραμματέας που θα τεθεί επικεφαλής και αναλαμβάνει το δύσκολο έργο να συμμαζέψει μια αγορά που επί χρόνια έμεινε αμάζευτη και έχει εθιστεί στο ήθος της απληστίας.