30 Σεπ 2010

Συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, την Κυριακή 3.10.2010 από το κίνημα "Δεν πληρώνουμε διόδια"



Tο πανελλήνιο συντονιστικό όργανο του κινήματος "δεν πληρώνουμε διόδια" εξήγγειλε συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας σε τρεις σταθμούς διοδίων για την Κυριακή, χαρακτηρίζοντάς τις κινητοποιήσεις ως "τριπλό μπάι πας". Ειδικότερα, το πρωί της Κυριακής θα γίνει συγκέντρωση και άνοιγμα των διοδίων στις Αφίδνες, εν συνεχεία στην Αττική Οδό, στον κόμβο της Μεταμόρφωσης και για δύο ώρες συγκέντρωση και άνοιγμα των διοδίων στην Ελευσίνα. Τα μέλη του κινήματος θα διαμαρτυρηθούν με αυτόν τον τρόπο για τις μηνύσεις που έκανε η εταιρεία Ολυμπία Οδός σε 25 πολίτες και θα υπερασπιστούν "το δικαίωμά τους", όπως λένε, να μην πληρώνουν διόδια.
Το κίνημα "Δεν πληρώνουμε διόδια" ξεκίνησε περίπου πριν από δύο χρόνια, με κύρια αφορμή τα προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί στην περιοχή των Αφιδνών, εξαιτίας της ύπαρξης διοδίων. Μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής, η οποία λόγω της οικιστικής ανάπτυξης έχει εξελιχθεί, πλέον, σε προάστιο της Αθήνας, υπόκεινται σε πληρωμή διοδίων, για να μετακινηθούν μέσω της εθνικής οδού, ακόμα και στον διπλανό δήμο ή στα βόρεια προάστια της Αττικής. Με αφορμή, λοιπόν, τις κινητοποιήσεις των κατοίκων των Αφιδνών, οι οποίοι ζητούσαν να απαλλαγούν από την πληρωμή των διοδίων, αποδείχθηκε ότι το συγκεκριμένο θέμα απασχολούσε χιλιάδες πολίτες σε όλη την Ελλάδα.
Το κίνημα "Δεν πληρώνουμε διόδια" έχει πάρει πλέον πανελλαδική διάσταση. "Στην περίπτωση των Αφιδνών, η πληρωμή των διοδίων είναι εξοντωτική για τους κατοίκους της περιοχής. Ωστόσο, το πρόβλημα είναι ευρύτερο. Στην Ελλάδα γενικότερα δεν υπάρχουν δρόμοι", τόνισε ο Δημήτρης Πολυχρονιάδης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ως μέλος του "Δεν πληρώνουμε" και εξήγησε: "Υποτίθεται ότι οι δρόμοι πληρώνονται από τους Έλληνες πολίτες και πρέπει να γίνονται κάποια έργα για τη βελτίωσή τους. Αντίθετα, όχι μόνο δεν γίνονται έργα, αλλά πολλοί δρόμοι είναι καρμανιόλες και έχουν στοιχίσει τη ζωή σε χιλιάδες συμπολίτες μας. Επιπλέον, το μέτρο των διοδίων είναι παράνομο και αντισυνταγματικό".
Σύμφωνα με τα μέλη του κινήματος, το να μην πληρώνουμε διόδια, δεν συνιστά κανένα αδίκημα. Άντίθετα, εάν οι υπάλληλοι των διοδίων, δεν σηκώσουν την μπάρα, διαπράττουν το αδίκημα της παράνομης κατακράτησης", καθώς σύμφωνα με το άρθρο 5 του Συντάγματος, "απαγορεύονται ατομικά διοικητικά μέτρα που περιορίζουν σε οποιονδήποτε Έλληνα την ελεύθερη μετακίνηση".
'Οπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, "είναι απόλυτα νόμιμο να μην πληρώνουμε, γι΄ αυτό εάν ο υπάλληλος δεν σηκώσει την μπάρα, κατεβαίνουμε από το αυτοκίνητο και με μια ώθηση προς τα εμπρός, η μπάρα πηγαίνει στο πλάι. Αν για οποιονδήποτε λόγο δεν μπορούμε να ανοίξουμε την μπάρα και δεν την ανοίγουν και οι υπάλληλοι, μπορούμε να κάνουμε μήνυση για παράνομη κατακράτηση".
Με τον νόμο 3555/2007 κυρώθηκε η σύμβαση της εταιρείας "Νέα Οδός ΑΕ" με το ελληνικό Δημόσιο. Για τους χρήστες της ΠΑΘΕ ισχύει ο νόμος αυτός, αλλά φυσικά ισχύει και το Σύνταγμα της Ελλάδας. Με τον συγκεκριμένο νόμο προβλέπεται ότι η "παραχωρησιούχος" εταιρεία μπορεί να απαιτήσει από τον χρήστη που δεν πλήρωσε, την καταβολή του 20πλάσιου του αντιτίμου σαν αστική ποινή, με κάποιες προϋποθέσεις και διαδικασίες, ζητώντας εντέλει την έκδοση διαταγής πληρωμής. Η διάταξη όμως αυτή είναι αντισυνταγματική, αφενός γιατί δεν παρέχει στον πολίτη το δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης και αφετέρου γιατί παρέχει στο προσωπικό της "παραχωρησιούχου" ιδιωτικής εταιρείας αρμοδιότητες δημοσίου υπαλλήλου (παράβαση άρθρων 20 και 103 αντίστοιχα του Συντάγματος). Συγχρόνως, ο ίδιος ο νόμος (3555/07) ορίζει ότι το Δημόσιο (Αστυνομία, Τροχαία, ΔΟΥ) δεν έχει καμιά ανάμειξη στη διαδικασία επιδίωξης είσπραξης του αντιτίμου και της αστικής ποινής. Πρόκειται δηλαδή για μια ιδιωτική οικονομική διαφορά μεταξύ χρήστη και του ιδιώτη "Νέα Οδός ΑΕ. Για όλους τους παραπάνω λόγους πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι εάν ο "παραχωρησιούχος" προσπαθήσει μέσω διαταγής πληρωμής να εισπράξει πρόστιμα από τους πολίτες που αρνούνται να πληρώσουν διόδια, τα Δικαστήρια, στα οποία θα προσφύγουν αυτοί, θα τους δικαιώσουν και η εταιρεία θα έχει γενικότερα προβλήματα σχετικά με τη νομιμότητα της Σύμβασής της.
"Σε κάθε περίπτωση η άρνησή μας να πληρώνουμε διόδια και το ανέβασμα της μπάρας για να περάσουμε δεν συνιστά κανένα ποινικό αδίκημα. Ούτε παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας έχουμε. Γι' αυτό και η Τροχαία δεν επεμβαίνει. Η μπάρα των ιδιωτικών εταιρειών στα διόδια αντιστρατεύεται και παραβιάζει την ελευθερία και δη την ελευθερία μετακίνησής μας στους εθνικούς δρόμους, που προστατεύεται απόλυτα για όσους βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια. Το δικαίωμα αυτό, ως μερικότερο δικαίωμα του δικαιώματος για ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας του ατόμου, αφορά Έλληνες πολίτες και αλλοδαπούς που βρίσκονται στη χώρα μας και προστατεύεται απόλυτα από το άρθρο 7 του Συντάγματος", όπως αναφέρουν τα μέλη του κινήματος", όπως εξήγησε το μέλος του πανελλήνιου συντονιστικού οργάνου του κινήματος "Δεν πληρώνουμε", Βασίλης Παπαδόπουλος.
Η εταιρεία "Ολυμπία οδός" έχει ήδη μηνύσει 25 πολίτες που αρνήθηκαν να πληρώσουν διόδια και για φθορές που προκάλεσαν σε μπάρες. Σύμφωνα με το Γραφείο Τύπου της εταιρείας, η "Ολυμπία Οδός ΑΕ" εκτελεί τη σύμβαση που έχει υπογραφεί με το Ελληνικό Δημόσιο, με σκοπό την κατασκευή νέων σύγχρονων τμημάτων αυτοκινητοδρόμου, την καθημερινή συντήρηση και την παροχή υπηρεσιών ασφάλειας και εξυπηρέτησης στους οδηγούς.
Επισημαίνοντας τις θέσεις της "Νέα Οδός ΑΕ" σχετικά με το κίνημα, η υπεύθυνη του γραφείου τύπου της εταιρείας, Φωτεινή Λάμπρου, ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:
"Η θέση μας είναι ξεκάθαρη και καλύπτεται από την ελληνική νομοθεσία. Δεν τίθεται θέμα αντισυνταγματικότητας. Έχουμε υπογράψει σύμβαση με το ελληνικό κράτος, η οποία είναι και νόμος που έχει ψηφιστεί από το ελληνικό κοινοβούλιο. Είναι ο νόμος 3555/2007. Μέσα στη σύμβαση παραχώρησης υπάρχει συγκεκριμένο άρθρο, που αναφέρει ότι η εταιρεία έχει το δικαίωμα επιβολής διοδίων. Συνεπώς, οι Έλληνες πολίτες οφείλουν να πληρώνουν διόδια".
Μιλώντας για το συγκεκριμένο θέμα ο υπεύθυνος του γραφείο τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας Παναγιώτης Παπαπετρόπουλος ξεκαθάρισε: "Δεν είναι θέμα της αστυνομίας, από τη στιγμή που δεν εμπίπτει σε παράβαση στον ΚΟΚ". "Εάν υποβάλλει έγκληση η ιδιοκτήτρια εταιρεία, τότε εξετάζεται στο πλαίσιο του νόμου εάν πρέπει να κινηθεί η αστυνομία, σε περίπτωση που υπάρξει παράβαση", επεσήμανε ο κ. Παπαπετρόπουλος.

29 Σεπ 2010

Σχεδιάζουν την ηλεκτρονική κάρτα για τους φορολογούμενους


Μια ηλεκτρονική κάρτα που θα χρησιμοποιείται σε οποιαδήποτε συναλλαγή από τους φορογούμενους πολίτες, επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών. Πρόκειται για μία κάρτα, στην οποία θα υπάρχει το ΑΦΜ του πολίτη ήδη ξεκίνησαν οι συζητήσεις μεταξύ του υπουργείου Οικονομικών με τις τράπεζες για το εάν θα μπορεί να εκδίδεται από κάθε τράπεζα χωριστά, στους πελάτες της, ή θα εκδίδεται αποκλειστικά από το υπουργείο.
Μετά την συνάντηση που είχε με τους τραπεζίτες, ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου είπε ότι: "το υπουργείο και γενικά η κυβέρνηση θέλουν να προωθήσουν μια σειρά από ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Ένα παραδείγματα έχει να κάνει με τη χρήση μίας κάρτας, η οποία θα δίνει τη δυνατότητα στον πολίτη να καταγράφονται ηλεκτρονικά οι συναλλαγές του και έτσι να μην χρειάζεται να συλλέγει αποδείξεις. Σε αυτό ανοίξαμε μία συζήτηση με την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών για την υλοποίηση ενός συστήματος, που θα δίνει κατά κάποιο τρόπο «πόντους» σε κάθε πολίτη τους επόμενους μήνες, ώστε να μπορέσουμε το 2011 να πάμε σε μία μετάβαση «ηλεκτρονικών αποδείξεων» και ηλεκτρονικών υπηρεσιών".
"Θα χρησιμοποιηθεί η υποδομή των λεγόμενων POS που υπάρχουν στα μαγαζιά, δηλαδή τα μηχανήματα με τα οποία περνάνε οι πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες και θα εγγράφονται έτσι στον «λογαριασμό» του πολίτη οι «πόντοι» από τις αποδείξεις που έχει. Kαι έτσι δεν θα χρειάζεται να συλλέγει ο ίδιος αποδείξεις", τόνισε ο κ. Παπακωνσταντίνου και πρόσθεσε ότι "με τον τρόπο αυτό, εμείς θα μπορούμε να έχουμε μία εικόνα του τζίρου σε διαφορετικά μαγαζιά και αυτό να διασταυρώνεται με τα στοιχεία, τα οποία στη συνέχεια μας δίνουν οι επιχειρηματίες. Ταυτόχρονα, είναι ένας τρόπος να εξοικειωθεί ο πολίτης με τη λογική της χρεωστικής κάρτας - που είναι διαφορετική από την πιστωτική κάρτα - κάτι ιδιαίτερα χρήσιμο, γιατί έτσι περνάμε όλο και περισσότερο στη μη χρήση μετρητών, που είναι απαραίτητο για το ελληνικό οικονομικό σύστημα".
Παράλληλα, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, ένα δεύτερο παράδειγμα έχει να κάνει με τη χρήση ταμειακών μηχανών, οι οποίες θα είναι συνδεδεμένες με το τραπεζικό σύστημα, αλλά και με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, για την πληροφόρηση σε πραγματικό χρόνο των συναλλαγών, ώστε το υπουργείο Οικονομικών να έχει εικόνα του ΦΠΑ, κάτι που επίσης χρειάζεται και είναι μια κατεύθυνση στην οποία θέλουμε να πάμε.

Στο στόχαστρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού οι τιμές των πολυεθνικών εταιρειών


Τα βασικά καταναλωτικά αγαθά πολυεθνικών εταιρειών και οι υπηρεσίες που σχετίζονται με τα κλειστά επαγγέλματα και οι τιμές τους "ζυγίζουν" ακριβά στο καλάθι της νοικοκυράς, αποτελούν τη βασική ερευνητική στόχευση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τους αμέσως προσεχείς μήνες.
Αυτό αποφασίστηκε σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας στην πλατεία Κάνιγγος υπό τον υπουργό κ. Μ. Χρυσοχοϊδη με τη συμμετοχή του υφυπουργού κ. Ντ. Ρόβλια του γενικού γραμματέα κ. Στ Κομνηνού και του προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού κ. Δ. Κυριτσάκη.
Επίσης, συζητήθηκε η αλλαγή των προτεραιοτήτων στις έρευνες της Επιτροπής με έμφαση σε προϊόντα και υπηρεσίες που σχετίζονται με το καλάθι της νοικοκυράς. Υπενθυμίζεται ότι εδώ και αρκετούς μήνες η επιτροπή έχει θέσει ως προτεραιότητα και διερευνά 25 με 30 τομείς της αγοράς που αφορούν σε είδη πρώτης ανάγκης και κυρίως είδη σούπερ μάρκετ, ενώ διερευνά και το πρόβλημα που δημιουργείται στην αγορά από τη δράση των κλειστών επαγγελμάτων.
Σύμφωνα με τις εντολές του υπουργού η επιτροπή θα αναπροσαρμόσει το πρόγραμμά της και στις πρώτες θέσεις της λίστας των προτεραιοτήτων της στο επίπεδο των ερευνών δεν αποκλείεται να βρεθούν είδη όπως οι βρεφικές τροφές, οι πάνες και άλλα είδη που διακινούνται στην αγορά μας κυρίως από πολυεθνικούς ομίλους ενώ προχωράει κανονικά και το πρόγραμμα εξέτασης των υποθέσεων. Μάλιστα στις 14 Οκτωβρίου 2010 έχει προγραμματιστεί για συζήτηση στην ολομέλεια της επιτροπής το θέμα των αμοιβών όπως αυτές σχετίζονται με αποφάσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας. Το θέμα του ΤΕΕ κρίνεται σημαντικό καθώς εκτιμάται ότι ενδεχόμενη καταδικαστική απόφαση της επιτροπής θα έχει άμεσο αντίκτυπο στο κόστος κατασκευής.
Η συνεργασία όλων των υπηρεσιών είναι βασικής σημασίας σε αυτή τη δράση του υπουργείου καθώς η δράση της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε συνδυασμό με την έρευνα που γίνεται από την υπηρεσία του υπουργείου για τις ενδοομιλικές συναλλαγές θα απαρτίσουν τους βασικούς άξονες πάνω στους οποίους θα βασιστεί η επιχειρηματολογία του υπουργού στη συνάντηση που προετοιμάζεται να πραγματοποιήσει το προσεχές διάστημα με τους εκπροσώπους όλων των πολυεθνικών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Θέματα ανταγωνισμού αλλά και θέματα φορολογικού χαρακτήρα (ενδοομιλικές συναλλαγές) ζήτησε ο υπουργός να διερευνηθούν με ακόμη μεγαλύτερες ταχύτητες για να υπάρξουν αποτελέσματα όσο το δυνατόν συντομότερα.
Για το θέμα του νομοσχεδίου για την ενδυνάμωση του ρόλου της Επιτροπής Ανταγωνισμού δεν έγινε συζήτηση σήμερα αλλά σύμφωνα με πληροφορίες δεν θα υπάρξει καθυστέρηση και θα έχει προωθηθεί η νομοθετική πρωτοβουλία μέχρι το τέλος του έτους.

9 Σεπ 2010

Έναρξη λειτουργίας τηλεφωνικής γραμμής για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά


Την έναρξη της λειτουργίας ειδικής τηλεφωνικής γραμμής για την παροχή πληροφοριών στους πολίτες σχετικά με την εφαρμογή του νόμου 3869/2010 για τη ρύθμιση των οφειλών των υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων ανακοίνωσε η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
Η τηλεφωνική γραμμή έχει τον αριθμό 80111 97367, που προκύπτει, προσθέτοντας στο 80111 τους αριθμούς που αντιστοιχούν στα γράμματα Χρέος. Η τηλεφωνική γραμμή λειτουργεί από Δευτέρα έως Παρασκευή, από τις 09.00 έως τις 22.00 και το Σάββατο από 09.00 έως 17.00. Η κλήση επιβαρύνεται μόνο με αστική χρέωση, από οπουδήποτε στην Ελλάδα κι αν καλεί ο καταναλωτής.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, στη σχετική ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, στην οποία έχουν αναρτηθεί πληροφορίες και σχετικά υποδείγματα για την αξιοποίηση της φάσης επιδίωξης εξώδικου συμβιβασμού, η επισκεψιμότητα ανήλθε, για το χρονικό διάστημα από 1 έως 8 Σεπτεμβρίου 2010, σε 18.399, αριθμός εξαπλάσιος συγκριτικά με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα των προηγούμενων μηνών. Το γεγονός αυτό, καθώς και η προσέλευση των υπερχρεωμένων καταναλωτών στους φορείς για την παροχή βοήθειας στο στάδιο της επιδίωξης του εξωδικαστικού συμβιβασμού, καταδεικνύει το τεράστιο ενδιαφέρον για την αξιοποίηση των ρυθμίσεων αυτού του νόμου.
Παράλληλα, ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή, κ. Δημήτρης Σπυράκος, κάλεσε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα και τους φορείς, που εμπλέκονται στην παροχή συνδρομής για την επίτευξη του εξώδικου συμβιβασμού, σε συνάντηση στις 15 Σεπτεμβρίου 2010, με σκοπό την αποτελεσματικότερη παρακολούθηση και εποπτεία της εφαρμογής του νόμου. Στη συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί, θα εξεταστούν ζητήματα, που θα διευκολύνουν την αξιοποίηση της φάσης του εξώδικου συμβιβασμού από τους οφειλέτες και τους πιστωτές.
Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή παρακολουθεί και εποπτεύει την εφαρμογή του νόμου, παρεμβαίνοντας άμεσα και αποτελεσματικά για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, που εμφανίζονται, ιδίως, στο στάδιο της προσαρμογής των πιστωτικών ιδρυμάτων στα νέα δεδομένα.
Η υποβολή αιτήσεων στα Ειρηνοδικεία για τη ρύθμιση των χρεών αρχίζει από τις 3 Ιανουαρίου 2011, ενώ απαγορεύεται δίχως άλλο η διενέργεια πλειστηριασμού για κύρια ή μοναδική κατοικία του οφειλέτη μέχρι τις 3 Φεβρουαρίου 2011. Η κατοικία προστατεύεται και μετά την ημερομηνία αυτή, με απόφαση του δικαστηρίου, κατά τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων. Συνεπώς, οι οφειλέτες έχουν τη δυνατότητα να επιδιώξουν την εξώδικη ρύθμιση των οφειλών τους, κάτω από ήρεμες συνθήκες, χωρίς χρονικές πιέσεις.

Αλευροβιομήχανοι: Συγγνώμη λάθος!


Ανακοίνωση ''μεταμέλειας'' εξέδωσε και ο Σύνδεσμος Αλευροβιομηχάνων Ελλάδος μετά την εξέταση των ασφαλιστικών μέτρων κατά της αλευροβιομηχανίας από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Ο σύνδεσμος αναφερόμενος στην από 13.08.2010 Ανακοίνωση σχετικά με την επίπτωση της τιμής σιτηρών επί των τιμών του αλεύρου, δηλώνει κατηγορηματικώς ότι σε καμία περίπτωση δεν είχε την πρόθεση να προτρέψει, oύτε και θα προτρέψει ή θα συστήσει στο μέλλον, καθ' οιονδήποτε τρόπο, στα μέλη του την αναπροσαρμογή των τιμών των αλεύρων.
Καλεί τα μέλη του να μην λάβουν καθόλου υπόψη την προαναφερθείσα ανακοίνωση και να χαράσσουν αυτόνομα και ανταγωνιστικά την τιμολογιακή και την εν γένει επιχειρηματική τους πολιτική.
Σημειώνεται ότι η παρούσα ανακοίνωση λαμβάνει χώρα κατόπιν της από 8.9.2010 αποφάσεως της Επιτροπής Ανταγωνισμού, περί αποδοχής δεσμεύσεων που προτάθηκαν από τον Σύνδεσμο Αλευροβιομηχάνων της Ελλάδος.

Δεν τα βγάζουν πέρα τα περίπτερα


Εξιρετικά δύσκολη υπόθεση είναι πλέον η επιβίωση των περιπτέρων καθώς όπως επισημαίνει η ΓΣΕΒΕ το ποσοστό κέρδους έχει περιοριστεί κατά 50% τους τελευταίους μήνες, κυρίως λόγω της αύξησης των ειδικών φόρων και το ΦΠΑ στα τσιγάρα. Είναι προφανές ότι η αύξηση της τιμής των τσιγάρων, λόγω της αύξησης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, επιδρά αρνητικά στη ζήτηση για τα συγκεκριμένα προϊόντα. Προκειμένου να αντισταθμιστεί η μείωση της ζήτησης πολλές καπνοβιομηχανίες προχώρησαν σε μείωση των τιμών, με στόχο τη διατήρηση ή την αύξηση του μεριδίου αγοράς που κατέχουν. Οι συνέπειες των δύο παραπάνω εξελίξεων είναι καταστροφικές για τη συντριπτική πλειονότητα των περιπτέρων και ιδίως των μικρότερων.
Αναλυτικά η επιστολή της ΓΣΕΒΕΕ στον υπουργό Οικονομικών:
Η ΓΣΕΒΕΕ έχει ήδη εκφράσει τις επιφυλάξεις της για την αποτελεσματικότητα αλλά και για τις αρνητικές συνέπειες από την αύξηση των έμμεσων φόρων ΦΠΑ ΕΦΚ). Πέραν των συνεπειών που έχει η αύξηση των εμμέσων φόρων στην κατανάλωση, την περαιτέρω μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών και την αύξηση του επιπέδου των τιμών, ο τρόπος εφαρμογής της αύξησης των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης έχει οδηγήσει σε προβλήματα βιωσιμότητας πολλών επιχειρήσεων σε ορισμένους κλάδους της οικονομίας.
Ειδικότερα, τόσο η αύξηση καθαυτή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στον Καπνό όσο και, κυρίως, ο τρόπος εφαρμογής της έχουν προκαλέσει σημαντική πτώση της κερδοφορίας στις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης των ειδών αυτών, δηλαδή στα περίπτερα. Εκτιμάται ότι σήμερα λειτουργούν περίπου 40.000 καταστήματα μικρής λιανικής στη χώρα μας, εκ των οποίων τα 15.000 είναι περίπτερα και τα 25.000 ψιλικατζίδικα.
Οι επιχειρήσεις αυτές ήδη αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα λόγω της οικονομικής κρίσης. Ο κύκλος εργασιών για το 2009, πριν δηλαδή από την αύξηση του ΕΦΚ, εμφανίστηκε μειωμένος σε σχέση με το 2005 κατά 21%, χωρίς να λαμβάνεται καν υπόψη και η επίδραση του πληθωρισμού. Αυτή η πτώση του τζίρου δεν υπήρξε ενιαία, καθώς οι μεγαλύτερες απώλειες σημειώνονται στα μικρότερα περίπτερα (-23%), έπειτα στα μεσαία (-16%) ενώ αντίθετα στα μεγάλα περίπτερα σημειώθηκε αύξηση (4%). Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί σχετικά με τη διάρθρωση των προϊόντων που πωλούν τα περίπτερα ότι οι πωλήσεις τσιγάρων αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων (48%) όταν οι πωλήσεις του επόμενου κατά σειρά προϊόντος, των καρτών κινητής τηλεφωνίας, αντιπροσωπεύουν το 13% περίπου του τζίρου.
Το ποσοστό κέρδους των περιπτέρων – που ήταν ήδη χαμηλό - έχει μειωθεί πάνω από 50% τους τελευταίους μήνες, με αποτέλεσμα μεγάλο μέρος των ιδιοκτητών να αδυνατεί να καλύψει ακόμα και το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης του. Οι επιχειρηματίες του κλάδου εκφράζουν την ανησυχία ότι ακόμα και οι μισές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο «λουκέτου» μέχρι τα τέλη του έτους.
Επομένως, το Υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει άμεσα να προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να αποφευχθεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Διότι πέρα από τις αρνητικές συνέπειες στην απασχόληση, δεδομένου ότι πολλά περίπτερα είναι οικογενειακές επιχειρήσεις, ελλοχεύει ο κίνδυνος το μέτρο της αύξησης του ΕΦΚ να φέρει τα αντίθετα από τα αναμενόμενα αποτελέσματα στα έσοδα του Κράτους.
Προτείνεται, λοιπόν, επανασχεδιασμός του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στον Καπνό και ιδιαίτερα της δομής του, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω δεδομένα. Στόχος του Υπουργείου θα πρέπει να είναι η διόρθωση ορισμένων διατάξεων προκειμένου να καταστεί αυτή η αύξηση του ΕΦΚ λειτουργική για όλες τις πλευρές. Παράλληλα, θα ήταν χρήσιμο να διερευνηθεί η δυνατότητα συνεργασιών των εμπλεκομένων μερών στην αγορά καπνικών προϊόντων (καπνοβιομηχανιών – χονδρεμπόρων – περιπτέρων) με σκοπό τον εντοπισμό των όποιων προβλημάτων και τη λήψη των απαραίτητων μέτρων για την επίλυσή τους.

1 Σεπ 2010

Ανάκληση γαλακτοκομικών


Ο Ε.Φ.Ε.Τ., μέσω του Συστήματος Έγκαιρης Προειδοποίησης για τα Τρόφιμα και τις Ζωοτροφές, ενημερώθηκε για τη διακίνηση γαλακτοκομικών προϊόντων που παρήχθησαν από την ιταλική επιχείρηση «LAT BRI LATTICINI BRIANZA S.P.A.», στην οποία οι αρμόδιες ιταλικές υγειονομικές αρχές προέβησαν στην προσωρινή αναστολή κωδικού έγκρισης και σε προληπτική ανάκληση παραχθέντων προϊόντων, λόγω χρήσης μη πόσιμου νερού για την παραγωγή τους. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα προϊόντα με τις κάτωθι εμπορικές ονομασίες, τα οποία διακινήθηκαν στην ελληνική αγορά από τις επιχειρήσεις ITAL FOOD LTD και Α.Β. ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε. :
Α) AB MOZZARELLA 125GR με αριθμό παρτίδας 10223, και ημερομηνία λήξης 07/09/2010.
Β) AB MOZZARELA PIZZA 250GR με αριθμούς παρτίδας 10216 και 10223, και ημερομηνίες λήξης 07/09/2010 και 14/09/2010, αντίστοιχα.
Γ) MOZZARELINE LA PREFERITA 150GR ΣΚΑΦΑΚΙ με αριθμό παρτίδας 10222 και ημερομηνία λήξης 03/09/2010.
Δ) AB MASCARPONE 250GR με αριθμούς παρτίδας 10186, 10195, 10200, 10208, 10215 και 10223, και ημερομηνίες λήξης 07/09/2010, 16/09/2010, 21/09/2010, 29/09/2010, 06/10/2010 και 14/10/2010 ,αντίστοιχα.
Ε) RICOTTA ΙΤΑΛΙΑΣ 250 GR με αριθμούς παρτίδας 10212, 10215 και 10218 και ημερομηνίες λήξης 03/09/2010, 06/09/2010 και 09/09/2010 αντίστοιχα.
ΣΤ) MOZZARELLA ΦΕΤΕΣ 175GR με αριθμό παρτίδας 202 και ημερομηνία λήξης 15/09/2010.
Ζ) MOZZARELLA LAT-BRI 125GR με αριθμούς παρτίδας 10217 και 10223, και ημερομηνίες λήξης 01/09/2010 και 07/09/2010, αντίστοιχα.
Η) MOZZARELLA CUBETTATA με αριθμούς παρτίδας 10217 και 10218, και ημερομηνίες λήξης 02/09/2010 και 03/09/2010, αντίστοιχα.
Θ) MOZZARELLA BRIANZANELLA με αριθμό παρτίδας 10208, και ημερομηνία λήξης 04/09/2010.
Ι) MOZZARELLA LAT BRI FETTE 175 GR. με αριθμούς παρτίδας 202, 210 και 217, και ημερομηνίες λήξης 16/09/2010, 23/09/2010 και 30/09/2010 αντίστοιχα.
ΙΑ) PROVOLA AFFUMICATA A TRANCIO KG.1 με αριθμούς παρτίδας 10215, 10221 και 10223, και ημερομηνίες λήξης 01/10/2010, 07/10/2010 και 09/10/2010 αντίστοιχα.
ΙΒ) SCAMORZA με αριθμούς παρτίδας 10189, 10193, 10202, 10210, 10215 και 10222, και ημερομηνίες λήξης 05/09/2010, 09/09/2010, 18/09/2010, 26/09/2010, 01/10/2010 και 08/10/2010 αντίστοιχα.
ΙΓ) MASCARPONE 1,5 Kg με αριθμούς παρτίδας 10180, 10193, 10197, 10204, 10215 και 10218, και ημερομηνίες λήξης 01/09/2010, 14/09/2010, 18/09/2010, 25/09/2010, 06/10/2010 και 09/10/2010 αντίστοιχα.
ΙΔ) MASCARPONE CARREFOUR 250gr με αριθμούς παρτίδας 10188, 10195, 10200, 10201 και 10216, και ημερομηνίες λήξης 09/09/2010, 16/09/2010, 21/09/2010, 22/09/2010 και 07/10/2010 αντίστοιχα.
ΙΕ) MASCARPONE 250 gr με αριθμούς παρτίδας 10188, 10194, 10201, 10204, 10214, 10216 και 10223, και ημερομηνίες λήξης 09/09/2010, 15/09/2010, 22/09/2010, 25/09/2010, 05/10/2010, 07/10/2010 και 14/10/2010 αντίστοιχα.
ΙΣΤ) PIZZA TOP FILONE με αριθμούς παρτίδας 10209,10216 και 10222, και ημερομηνίες λήξης 05/09/2010 , 12/09/2010 και 18/09/2010, αντίστοιχα.

Ο Ε.Φ.Ε.Τ. απαίτησε, για προληπτικούς λόγους, την άμεση ανάκληση / απόσυρση του συνόλου των παρτίδων των παραπάνω προϊόντων από την ελληνική αγορά και ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικοί έλεγχοι. Καλούνται οι καταναλωτές που έχουν ήδη προμηθευτεί τα ανωτέρω προϊόντα, να μην τα καταναλώσουν. .