27 Μαρ 2012

Τα σενάρια για την ημερομηνία των εκλογών

Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες αναδεικνύεται η ημερομηνία διενέργειας των προσεχών εκλογών. Οι ημερομηνίες που «παίζουν», δηλαδή η 29η Απριλίου και η 6η Μαίου (μετά και την εγκατάλειψη της 13ης Μαίου, λόγω της επιμονής του πρόεδρου της ΝΔ κ. Αντώνη Σαμαρά για επίσπευσή τους), εμφανίζουν σοβαρά προβλήματα τα οποία θα πρέπει να τα υπερβεί η παρούσα κυβέρνηση που είναι και υπεύθυνη για την προκήρυξή τους και τη διάλυση της Βουλής.

Τα προβλήματα αυτά δεν σχετίζονται μόνον με το χρόνο που απαιτείται για την ολοκλήρωση της ψήφισης από την παρούσα Βουλή των νομοθετικών ρυθμίσεων που σχετίζονται με τη νέα δανειακή σύμβαση, αλλά και με τις εορτές του Πάσχα και τον εορτασμό της Πρωτομαγιάς.

Τα πράγματα όμως από την αρχή. Σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα για την κωδικοποίηση της εκλογικής νομοθεσίας, η προεκλογική περίοδος για τις βουλευτικές εκλογές αρχίζει με τη δημοσίευση του Προεδρικού Διατάγματος της διάλυσης της Βουλής ή από την 12η ημέρα πριν από τη λήξη της βουλευτικής περιόδου και λήγει την 12η νυκτερινή της προηγούμενης ημέρας της οριζόμενης ημερομηνίας διεξαγωγής των εκλογών.

Επειδή οι εκλογές διενεργούνται ημέρα Κυριακή, προς διευκόλυνση των ψηφοφόρων, ο συνολικός χρόνος της προεκλογικής περιόδου ποικίλει από 26 μέχρι 34 ημέρες, που όπως και να έχει, ορίζεται κάθε φορά από το σχετικό διάταγμα της προκήρυξης εκλογών.

Στην περίπτωση, λοιπόν, που οι εκλογές ορισθούν για τις 29 Απριλίου, τότε η Βουλή θα πρέπει να διαλυθεί από νωρίτερο στις 26 Μαρτίου ή το αργότερο στις 3 Απριλίου. Το πιθανότερο πάντως είναι η Βουλή να διαλυθεί στις 29 ή 30 Μαρτίου.

Σ΄αυτή την περίπτωση, όμως, η κυβέρνηση θα πρέπει να υπερβεί μία σειρά σκοπέλους που έχουν σχέση με σημαντικές δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα την προεκλογική περίοδο και για τις οποίες υπάρχουν χρονικές δεσμεύσεις με βάση την εκλογική νομοθεσία.

Ετσι, για παράδειγμα, εντός του πρώτου δεκαημέρου από την έναρξη της προεκλογικής περιόδου θα πρέπει να γίνει η ανακήρυξη των υποψηφίων, γεγονός που σημαίνει ότι θα πρέπει τα Πρωτοδικεία να λειτουργήσουν κανονικά τη Μεγάλη Εβδομάδα.

Το ίδιο συμβαίνει και με τον Αρειο Πάγο που την ημέρα του Πάσχα θα πρέπει να ανακηρύξει τους συνδυασμούς. Εκτός τούτου, τις ίδιες ημέρες, δηλαδή τη Μεγάλη Εβδομάδα και σε κάθε περίπτωση το αργότερο ως τη Δευτέρα του Πάσχα, θα πρέπει να έχει γίνει η συγκρότηση των εφορευτικών επιτροπών με κλήρωση και ο διορισμός του, ο διορισμός των εφόρων και δικαστικών αντιπροσώπων, ο προσδιορισμός των εκλογικών τμημάτων και καταστημάτων ψηφοφορίας κ.λπ. Αυτό σημαίνει ότι οι υπάλληλοι, τουλάχιστον, των Πρωτοδικείων της χώρας και των δήμων θα πρέπει να εργαστούν υπερωριακά ακόμη και την Κυριακή του Πάσχα.

Η επιλογή της 6ης Μαϊου, από την άλλη πλευρά, που θεωρείται και η δεύτερη πιθανή ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών, μπορεί να επιλύει το πρόβλημα των προθεσμιών που θέτει η εκλογική νομοθεσία και των εορτών του Πάσχα, αλλά εμφανίζει νέα προβλήματα. Τα προβλήματα αυτά έχουν σχέση με τον εορτασμό της Πρωτομαγιάς.

Ο εορτασμός της Πρωτομαγιάς, μ΄ άλλα λόγια, με τον συμβολισμό που αντικειμενικά θα έχει την εποχή του Μνημονίου, συμπίπτει με την κορύφωση της προεκλογικής περιόδου.

Επιπλέον, η συγκέντρωση για την πρωτομαγιά που πραγματοποιείται παραδοσιακά από τα συνδικάτα, αναμένεται να συμπέσει με την προεκλογική συγκέντρωση του ΣΥΡΙΖΑ ή του ΛΑΟΣ στο κέντρο της Αθήνας.

Βεβαίως, η «προσμονή της κάλπης» εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει εκτονωτικά για τυχόν επεισόδια ή ακρότητες την Πρωτομαγιά. Η επιλογή, από αυτή την άποψη, της 6η Μαίου εμφανίζεται και η πιθανότερη ημέρα διενέργειας των εκλογών.

Οι εκλογές, είτε διενεργηθούν στις 29 Απριλίου είτε την 6η Μαίου, δεν θα έχουν εκπλήξεις όσον αφορά τον αριθμό των βουλευτικών εδρών κάθε εκλογικής περιφέρειας. Κι αυτό γιατί για τον καθορισμό τους δεν πρόκειται να ληφθούν υπόψη τα αποτελέσματα της απογραφής του 2011. Σύμφωνα με τη Στατιστική Αρχή, έχουν δημοσιευτεί τα προσωρινά στοιχεία της απογραφής του μόνιμου πληθυσμού, ενώ τα οριστικά, που λαμβάνονται υπόψη στο καθορισμό του αριθμού των εδρών κάθε εκλογικής περιφέρειας, θα δημοσιευθούν το δεύτερο εξάμηνο του 2012.

Ετσι, λοιπόν, παρότι έγινε η απογραφή του πληθυσμού το 2011 τα αποτελεσματά της θα ληφθούν υπόψη στις μεθεπόμενες εκλογές, στη περίπτωση, βεβαίως, που δεν οδηγηθούμε εκ νέου στις κάλπες το πρώτο εξάμηνο του 2012.

Πηγή: www.tovima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: