11 Ιουλ 2008

Έξυπνη καταναλωτική συμπεριφορά κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων συνιστά το ΙΝΚΑ

Την προσοχή των καταναλωτών ενόψει των εκπτώσεων που ξεκινούν στις 15 Ιουλίου και διαρκούν ως τις 31 Αυγούστου εφιστά το Ινστιτούτο Καταναλωτών. Κυρίαρχη προτροπή προς το κοινό να αξιοποιήσει όσο καλύτερα γίνεται την περίοδο των εκπτώσεων και να είναι ιδιαίτερα προσεκτικό στη χρήση πιστωτικών καρτών.
Όπως σημειώνει σε ανακοίνωσή του το ΙΝΚΑ, πολλά παράπονα καταγράφονται για τις πιστωτικές κάρτες μέσω των οποίων τουλάχιστον το 71% των καταναλωτών πραγματοποιεί τις αγορές του και στις εκπτώσεις.
Γι' αυτό το ΙΝΚΑ υπενθυμίζει ότι οι αγορές πρέπει να γίνονται με προγραμματισμό που θα εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες των καταναλωτών και της οικογένειας.
Ο προγραμματισμός των αγορών εξασφαλίζει ότι αγοράζουμε αυτό που χρειαζόμαστε πραγματικά και στις καλύτερες τιμές. Ο προγραμματισμός πρέπει να γίνεται: στο ήρεμο περιβάλλον του σπιτιού και όχι στον «ατμό» της αγοράς, να βασίζεται σε σχολαστική έρευνα και να μην ανατρέπεται ο προγραμματισμός από το «γιορτινό» περιβάλλον της αγοράς.
Οι καταναλωτές δεν θα πρέπει να επηρεάζονται από τα ποσοστά των εκπτώσεων στις προθήκες των καταστημάτων ή από την έκπτωση σε ένα συγκεκριμένο προϊόν. Οι εκπτώσεις διαφέρουν από είδος σε είδος και από ποιότητα σε ποιότητα ακόμα και μέσα στο ίδιο κατάστημα. Γι’ αυτό οι καταναλωτές θα πρέπει να αποφεύγουν τις γενικές εντυπώσεις γιατί πολλά καταστήματα χρησιμοποιούν στη διαφήμιση και στις βιτρίνες κάποιο ή κάποια είδη για «κράχτη».
Εφιστάται, επίσης, η προσοχή των καταναλωτών στο ότι η περίοδος των εκπτώσεων μπορεί να τους είναι χρήσιμη στα είδη τα οποία επηρεάζονται από την εποχικότητα και τη μόδα, δηλαδή στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
Αντίθετα, στις οικιακές συσκευές και τον εξοπλισμό, τα οπτικοακουστικά μέσα, τα έπιπλα και τα λοιπά διαρκή προϊόντα, η περίοδος των εκπτώσεων δεν είναι αναγκαστικά η καλύτερη εποχή για τις αγορές. Οι τιμές αυτών των προϊόντων μεταβάλλονται σε όλη τη διάρκεια του χρόνου με άλλα κριτήρια (συναλλαγματικές διακυμάνσεις, έκδοση νέου μοντέλου, ταμιακή ρευστότητα της αγοράς κ.λπ.) τόσο που είναι πιθανόν κατά την περίοδο των εκπτώσεων να είναι σχετικά ανεβασμένες. Επίσης, γι' αυτές τις αγορές η ηρεμία μιας ήσυχης αγοραστικής περιόδου (δηλαδή, εκτός των περιόδων των εκπτώσεων) μπορεί να δώσει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να διεκδικήσει «έκπτωση» ανάλογη με τον τρόπο πληρωμής και τη «διαπραγματευτικότητά του» το αμέσως προηγούμενο ή άλλο μοντέλο.
Το ΙΝΚΑ συνιστά στους καταναλωτές να διαμαρτύρονται με έμφαση και να καταγγέλλουν κάθε περίπτωση πλασματικών εκπτώσεων ή κυκλοφορίας ελαττωματικών προϊόντων κατά την περίοδο αυτή.
Στο μεταξύ, υπενθυμίζεται ότι οι έμποροι θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί ώστε να μην οδηγηθούν σε πρακτικές οι οποίες μπορούν να παραπλανήσουν τους καταναλωτές όπως:
- Η απόκρυψη αποθεμάτων.
- Η πώληση μικρής ποσότητας αποθεμάτων κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων.
- Η διάθεση στην κατανάλωση ειδών β' διαλογής χωρίς ανάλογη σήμανση ή που έχουν αγοραστεί ειδικά για την περίοδο των εκπτώσεων.
- Η αναγραφή τιμών «προ εκπτώσεως» που να είναι υψηλότερες των πραγματικών.
- Η ανάρτηση πινακίδων με τα κυμαινόμενα ποσοστά, δηλαδή «Εκπτώσεις 10% - 20% - 30%».
Σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων της υπουργικής απόφασης προβλέπεται η επιβολή προστίμου, το οποίο μπορεί να φθάσει έως και το 0,5% του ετήσιου ακαθόριστου τζίρου της περσινής χρήσης του παραβάτη εμπόρου, με καταγγελία στο 1520.
Κατά την απόφαση επιβάλλεται:
-η αναγραφή και των δύο τιμών, προ και μετά την έκπτωση, σε όλα τα πωλούμενα είδη ή η αναγραφή σε πινακίδα του ποσοστού της έκπτωσης για σαφώς αθορισμένες κατηγορίες ομοίων προϊόντων, με την προϋπόθεση της αναγραφής της αρχικής τιμής κάθε είδους.
Επίσης, απαγορεύονται οι προσφορές 20 ημέρες πριν από την έναρξη των εκπτώσεων, καθώς και η με οποιονδήποτε τρόπο παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού με εκπτώσεις που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Τέλος, το ΙΝΚΑ ζητά από τους καταναλωτές να ζητούν πάντα για όλες τις αγορές τους αποδείξεις, τόσο για τη δυνατότητα αντικατάστασης του προϊόντος που αγοράζουν όσο και για τη σωστή λειτουργία της αγοράς, για την οποία σημαντικό μέρος της ευθύνης έχουν και οι ίδιοι οι καταναλωτές.

Δεν υπάρχουν σχόλια: